РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ: ТЕХНОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.6Ключові слова:
технології, розвиток мовлення, мовленнєва освіта, мовно-літературна освітня галузь, здобувачі дошкільної та початкової освітиАнотація
У статті проаналізовано використання сучасних технологій у мовленнєвій освіті здобувачів дошкільної освіти та мовно-літературній освітній галузі здобувачів початкової освіти. З’ясовано особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій в контексті мовленнєвої освіти дітей, виділено різновиди сторітелінгу та уточнено сутність цього поняття. Підкреслено, що сторітелінг – одна з інтерактивних мовленнєвих технологій, що використовується педагогами у закладах дошкільної та початкової освіти. Зазначена технологія не вимагає особливих витрат і може використовуватись у будь-якому місці та в будь-який час, має форму дискусії, розвиває фантазію, логіку, підвищує культурний та освітній рівень здобувачів освіти, допомагає навчитися ґрунтовного сприйняття та переробки інформації, розширює усне мовлення, сприяє кращому запам'ятовуванню матеріалу, розвиває грамотність, може успішно використовуватись у проєктній та груповій діяльності. Виділено особливості використання в освітній діяльності педагогів методу TPR, ігрових технологій у мовленнєвому розвитку здобувачів освіти, казкотерапії тощо. Зазначено, що ефективною сучасною технологією мовленнєвої освіти дошкільників та молодших школярів є використання музичних творів та співу. Музика може збагатити духовне життя і забезпечити рівновагу життя дітей. За допомогою музики люди можуть висловити свої думки та почуття, контролювати свої емоції. Встановлено, що для результативного розвитку мовлення здобувачів дошкільної та початкової освіти необхідним є використання технологій, які забезпечують активізацію мовленнєвої діяльності, формують уміння й навички використовувати мовленнєвий матеріал на практиці. Важливим є застосування нових знань у повсякденній діяльності дітей, що сприяє закріпленню та усвідомленню їх; урахування правильності мовлення педагога закладу дошкільної та початкової освіти, якого наслідують здобувачі освіти.
Посилання
Богуш А. М. Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку. Київ: Генеза, 2013. 159 с.
Вікторенко І.Н., Горобець Л.М. Нові професійні ролі та функції сучасного вчителя в контексті Концепції Нової української школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 11. Слов’янськ, 2019. С. 93–106.
Іщенко Л. В. Навчання дітей дошкільного віку рідної мови. Умань : Жовтий, 2013. 138 с.
П’ятецька О.В. Сторітелнг як поліфункціональний інструмент сучасної комунікації: мовно-стиістичні особливості. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика. 39. 2019. С. 106–121.
Сугейко Л.Г. Каліграфічні хвилинки як форма вдосконалення письма учнів початкової освіти. Інноваційна педагогіка. Випуск № 37. Одеса. Видавничий дім «Гельветика». 2021. С. 121–125.
Сугейко Л.Г., Валуєва І.В. Лінгводидактичні засади використання знань з української мови на уроках англійської мови в початковій школі. Acta Paedogogica Volynienses. Випуск № 3. Одеса. Видавничий дім «Гельветика». 2021. 266 с. С. 43–48.
Сугейко Л.Г., Нагрибельна І.А. Мельничук Ю.Ю. Упровадження дистанційного курсу з методики навчання української мови на основі системи Moodle. Інформаційні технології і засоби навчання. Т. 3, 2020. С. 162–174.
Федорчук В. В. Педагогічні технології в початковій школі. Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Зволейко Д. Г., 2014. С. 71–87.
Швець Т.А. Групова взаємодія здобувачів дошкільної освіти як основа формування впевненості в собі. Український педагогічний журнал. № 3. 2022, с. 149–155, URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/620/582
Швець Т.А. Організація мовленнєво – ігрової діяльності здобувачів дошкільної освіти в контексті розвитку мовлення особистості дитини. Педагогічні науки. № 99, 2022, с. 25–29, URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4511