ФОРТЕПІАННІ ЦИКЛІЧНІ ФОРМИ ДЛЯ ДІТЕЙ В ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-11Ключові слова:
фортепіанні цикли, стилістичні підходи, жанрові особливості, музичний репертуар для дітей.Анотація
Стаття присвячена дослідженню фортепіанних циклічних форм для дітей у творчості сучасних українських композиторів. У роботі розглядаються основні тенденції та особливості розвитку цього жанру в сучасній укра- їнській музиці, аналізуються стилістичні та жанрові підходи, що використовуються композиторами. Окрема увага приділяється педагогічним аспектам творів, їх впливу на музичний розвиток і виховання дітей. Мета статті – виявити та проаналізувати жанрові і стилістичні особливості дитячих циклів для фортепі- ано; розкрити їх педагогічну цінність та вплив на музичний розвиток дітей; визначити основні тенденції у ство- ренні дитячих фортепіанних циклів, а також розглянути їх роль у формуванні сучасного українського музичного репертуару для дітей. Наукова новизна полягає в детальному дослідженні фортепіанних циклів для дітей, створених сучасними українськими композиторами з акцентом на жанрові та стилістичні особливості. Стаття надає комплексний аналіз композиційних технік, використаних у цих творах, досліджує їх тематичну структуру, гармонічні рішення та ритмічні особливості. Також розглядаються унікальні риси, які відрізняють твори окремих композиторів, їх інноваційні підходи та внесок у розвиток дитячої фортепіанної музики. Стаття пропонує нові перспективи щодо інтерпретації цих творів, зокрема через розгляд їх у контексті сучасних педагогічних методик. Вона виявляє педагогічну цінність даних циклів, підкреслюючи їх потенціал у роз- витку технічних навичок та музичних здібностей у дітей. Особлива увага приділяється аналізу того, як ці твори сприяють емоційному та художньому вихованню, розвитку музичного мислення та уяви. Як висновок, дослідження підтверджує, що фортепіанні циклічні форми для дітей, створені сучасними укра- їнськими композиторами, є важливим аспектом розвитку музичного репертуару для молодших виконавців. Аналіз жанрових та стилістичних особливостей цих творів дозволяє краще зрозуміти їх роль у музичному вихованні дітей, а також підкреслює їх внесок у збагачення сучасної української музичної культури. Оцінка педагогічного потенціалу цих циклів відкриває нові перспективи для їх застосування в навчальному процесі, а також сприяє подальшому розвитку музичних традицій і творчих підходів у вітчизняній музиці. Стаття не лише поглиблює знання про сучасний український дитячий музичний репертуар, але й пропонує практичні рекомендації для педагогів щодо використання цих творів у навчанні, сприяючи підвищенню інтересу дітей до музичного мистецтва та розвитку їхніх творчих здібностей.
Посилання
Берегова О. Інтегративні процеси в музичній культурі України ХХ – ХХІ ст. : монографія. Київ: Ін-т культурології НАМ України, 2013. 232 с.
Гаран К.М. Фортепіанна музика для дітей у творчості українських композиторів. Вісник КНУКіМ. Серія Мистецтвознавство. С. 24–31.
Довгаленко Н.С. Українська музика ХХ століття: нариси. Одеса : Астропринт, 2009. 120 с.
Загайкевич М. Богдана Фільц. Творчий портрет. Київ-Тернопіль : Астон, 2003. 144 с.
Кияновська Л. Мирослав Скорик – людина і митець : монографія Львів: Видавництво журналу «Ї», 2008. 592 с.
Олійник О. Українська фортепіанна музика для дітей. Київ : Наукова думка, 1979. 104 с.
Рябуха Н. О. Українська фортепіанна мініатюра як об’єкт виконавської інтерпретації: навчальний посібник. Харків : Видавництво Бровін О. В., 2010. 258 с.
Скорик М. Твори для фортепіано : навчально-методичний посібник. Львів: Сполом, 2008. 220 с.
Фрайт О. В. Особливості втілення принципу програмності в українській фортепіанній музиці : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства. 17.00.03. Київ, 2000. 25 с.