PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL CULTURE IN THE CONTEXT OF TRAINING THE FUTURE SPECIALIST IN MUSICAL ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-17

Keywords:

piano training, development methods, piano playing technique, performer's apparatus positioning.

Abstract

The article is dedicated to the problem of developing technical skills in the process of learning to play the piano. The authors identify the main problems that arise in the development of technical mastery and propose methodological principles for their solution. The work includes theoretical aspects of working on the pianist's technique in piano playing, such as correct posture and hand positioning, understanding playing mechanisms, sound production, and dynamics. The article identifies the main principles and methods that are most effective for developing performers' technical skills. The authors also offer practical recommendations for exercises to develop piano playing technique, including warm-up exercises for the hands, finger gymnastics exercises, exercises to develop coordination and motor skills, exercises to expand the range of motion, exercises to develop speed and accuracy. The article can be useful for pianists of different levels who strive to improve their technical skills in piano playing, as well as for teachers who are looking for new methods and approaches to develop their students' playing technique. This scientific article is dedicated to the problem of developing and improving piano playing technique. The authors identify the main issues that arise during the development of technical mastery and propose methodical principles for their solution. The article explores theoretical aspects of working on piano technique, such as proper posture and hand positioning, understanding of playing mechanisms, sound production, and dynamics. The research conducted within this article is based on theoretical data as well as the results of experimental studies, including an analysis of practical piano technique sessions. The authors provide practical recommendations for optimal approaches to developing technical skills in the process of piano training. The publication analyzes the theoretical aspects of working on technique, focusing on proper posture of the torso and hands, understanding the mechanisms of playing, sound production, and dynamics. The article highlights the main problems that arise during the development of technical mastery by performers and offers specific methodological principles for addressing them. The aim of the article is to identify ways of developing and improving the skills and abilities that contribute to the growth of technical mastery in piano training. Scientific novelty. The main problems have been identified and innovative trends in working towards the development of technical mastery in piano training have been highlighted.

References

Вовк М. В. Основи української музично-інструментальної педагогіки : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Видавництво «Плай» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2009. 170 с.

Воробкевич Т. П. Методика викладання гри на фортепіано. Львів : Логос, 2001. 244 с.

Гусак В. А. Методика розвитку рухової пам’яті у процесі інструментальної підготовки майбутнього вчителя музики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання». Київ, 2011. 22 с.

Денисов Е. Діагностика умінь композиторської техніки : навчально-методичний посібник. Львів : Логос, 1998. 29 с.

Назаренко І.М. Шляхи формування виконавської майстерності майбутнього вчителя-музиканта. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогіка». 2011. №6. С. 132–138.

Ониськів Г. Г. Формування взірців рухових дій як засіб стабілізації виконавських навичок музикантів- інструменталістів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. Драгоманова. Серія 14. 2009. Вип. 7 (12). С. 92–96.

Тарчинська Ю. Г. Методичні підходи до формування техніки гри у шопенівському стилі піанізму : навчальний посібник. Рівне, 2012. С. 305–308.

Теорія і методика мистецької освіти. Збірник наукових праць. 2015. Київ : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Вип. 19 (24). С. 139–143.

Шапаренко, П. П. Анатомія людини [Текст] : підручник. Київ : Здоров'я. Анатомія людини, 2005. 372 с.

Штепанова-Курцова І. Фортепіанна техніка. Методика и практика. Київ : Музична Україна, 1981. 160 с.

Published

2023-09-05

How to Cite

ЦЮЛЮПА, Н., ДАЮК, Ж., & КРОПИВСЬКА, М. (2023). PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL CULTURE IN THE CONTEXT OF TRAINING THE FUTURE SPECIALIST IN MUSICAL ART. Fine Art and Culture Studies, (3), 121–127. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-17