ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ: ВПЛИВ НА ЗРОЗУМІННЯ ТА ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ СТУДЕНТІВ ХІМІЧНИХ ТА ФАРМАЦЕВТИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-4-4Ключові слова:
органічна хімія, інноваційні методи, професійно-практична підготовка, практико-орієнтоване навчання, активність, інтересАнотація
Метою дослідження є розкрити загальні характеристики навчальної дисципліни «Органічна хімія» та пояснити особливості використання інноваційних методів її викладання студентам хімічних та фармацевтичних спеціальностей. У статті проаналізовано підходи до визначення інноваційного методу, сформульовано його характерні ознаки та здійснено класифікацію інноваційних методів викладання органічної хімії залежно від виду занять: лекції, практичні заняття, лабораторна робота, самостійна робота. Для досягнення мети застосовано загальнонаукові методи (аналіз та синтез, індукція, класифікація та узагальнення), що забезпечили вивчення науково-педагогічної проблеми та встановлення об’єктивних закономірностей дослідження. Автором наголошено, що інноваційні методи спрямовані на вдосконалення освітнього процесу та підготовку майбутніх фахівців до професійної діяльності. Водночас аргументовано, що інновації в навчанні – це застосування нових технологій та прийомів для досягнення педагогічної інтенції. Підкреслено, що інноваційні методи викладання органічної хімії характеризуються певними ознаками, а саме: активність, технологічність, наявність зворотного зв’язку, альтернативність, сучасність, використання інформаційно-комунікаційних технологій, підвищення зацікавленості до навчання. З’ясовано, що під час лекції використовують навчальну демонстрацію, відео, командне викладання, дебати, запитання та відповідь, змішане навчання. У процесі проведення практичних занять ефективними є ігри, «мозкова атака», тренінг, розгляд ситуації, практичні вправи, моделювання; під час лабораторної роботи – фронтальні досліди, електронний лабораторний практикум, горизонтальне навчання та ротація лабораторій. Також обґрунтовано, що виконання самостійної роботи передбачає застосування і таких інноваційних методів, як: проєктна діяльність, робота з електронними підручниками, індивідуальні та групові консультації. Результатом дослідження є визначення переваг інноваційних методів викладання органічної хімії.
Посилання
Безносюк Н.С., Блажко А.В., Блажко О.А. Реалізація професійно орієнтованого навчання хімії в підготовці майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67. Т. 1. С. 124-128. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-1.25
Біоорганічна хімія: навч.-метод. посіб. / уклад. Різак Г.В. Ужгород: ФОП Сабов А.М., 2023. 736 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54438
Большаніна С. Б., Диченко Т. В., Чайченко Н. Н. Застосування платформи MIX для організації змішаного навчання загальної хімії здобувачів інженерних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75. № 1. С. 138-152. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.2577
Бондарчук О., Стецьків А., Дмитрів А. Змішане навчання дисципліни «Органічна хімія» в умовах війни: нові виклики та випробування. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 7(21). С. 254-262. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-7(21)-254-262
Гойстер О., Гудзенко А. З досвіду провадження сучасних освітніх технологій навчання хімії здобувачів медичної освіти в умовах воєнного стану. Огляд. Український Педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 195-206. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-195-206
Гузенко О.М., Рахліцька О.М., Чеботарьов О.М. Сучасні технології навчання хімії: метод. вказівки для студентів ф-ту хімії та фармації першого (бакалавр.) рівня освіти. Одеса: Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, 2021. – 42 с. http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/32500/1/Гузенко%20Метод_вказ%20Сучасні%20технології%20навч%20ОСВІТА.pdf
Душечкіна Н.Ю., Давискиба В.В., Сорока М.В. Сучасні підходи до викладання хімічних дисциплін в умовах дистанційного навчання. Інноваційна педагогіка. 2021. № 38. С. 131-138. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/38.26
Дюжикова Т., Арестенко В., Ніколаєва Ю. Особливості викладання дисциплін хімічного спрямування в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2022. № 1(28). С. 118-123. URL: http://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/issue/view/122/29
Євдоченко О. С. Модель формування професійної компетентності майбутніх хіміків у процесі фахової підготовки. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 13(18). С. 160-172. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-13(18)-160-172
Маланюк Н. М. Інноваційні педагогічні технології в професійній освіті. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70, Т. 3. С. 113-118. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.21
Методологія органічного синтезу: робоча програма навчальної дисципліни для здобувачів вищої освіти галузі знань 10 «Природничі науки» спеціальності 102 Хімія освітньої програми «Хімія» / розр.: Г.В. Різак. Ужгород : УжНУ, 2022. 12 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52636
Освітньо-професійна програма «Фармація» підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 Охорона здоров’я за спеціальністю 226 Фармація, промислова фармація за спеціалізацією 226.01 Фармація / ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Ужгород, 2023. 21 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/58951
Освітньо-професійна програма «Хімія» підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 10 Природничі науки зі спеціальності 102 Хімія / ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Ужгород, 2023. 16 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/58267
Пасічник М.В. Лабораторний практикум з хімії органічної. Миколаїв, 2019. 105 с. URL: http://dspace.mdu.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/784/1/Пасічник_Лабораторний%20практикум%20з%20хімії%20органічної.pdf
Попова Т.М., Бачинський, Р.О., Поліщук Т.В. Інноваційні методи навчання при вивченні біологічної хімії. Медична та клінічна хімія. 2020. Т. 22. № 2. С. 100-104. DOI: 10.11603/mcch.2410-681X.2020.v.i2.11367
Практикум з органічної хімії / укл. : В. Г. Лендєл, Г. С. Чекрій, І. М. Балог та інш.; відп. за вип. : В. Г. Лендєл; рец. : С. Ю. Чундак, В. І. Староста. Ужгород : Видавництво «УжДУ», 1998. 96 с.
Програма, контрольні завдання та методичні рекомендації з органічної хімії для студентів факультету фармацевтичної ступеневої освіти зі спеціальностей «Фармація», «Технологія парфумерно-косметичних засобів», «Клінічна фармація», «Технологія фармацевтичних препаратів», «Біотехнологія» / уклад. Черних В.П., Шемчук Л.А., Колеснікова Т.О. та ін. Харків: Вид-во НФаУ, 2015. 85 с. URL: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/11870
Різак Г. В. Методологія органічного синтезу: навч. посіб. Ужгород: ФОП Сабов А.М., 2023. 494 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53204
Різак Г. В., Ципляк, Н. О., Голуб О. В. Створення інноваційних освітніх програм в Україні: досвід і рекомендації країн ЄС. Академічні візії. 2023. № 22. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8272020
Самойленко П. В. Методика навчання хімії: навчально-методичний комплект: навч.-метод. посіб. Чернігів: Десна Поліграф, 2020. 320 с. URL: https://epub.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/23456789/6719/1/Методика%20навчання%20хімії.pdf
Формування технологічних умінь майбутніх фармацевтів на засадах практико-орієнтованого підходу / О. Мороз та ін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 2 (106). С. 329-340. DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/329-340
Blackie M.A.L., Arnott G., Kaschula C.H. Engaging organic chemistry students in knowledge building. Journal of Chemical Education. 2023. № 100 (9). Р. 3302-3308. DOI: 10.1021/acs.jchemed.2c00980
Wilson S.B., Varma-Nelson P. Implementing peer-led team learning and cyber peer-led team learning in an organic chemistry course. Journal of College Science Teaching. 2021. № 50(3). P. 44-50. URL: https://www.nsta.org/journalcollege-science-teaching/journal-college-science-teaching-januaryfebruary-2021/implementing