INNOVATIVE METHODS OF TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY: IMPACT UPON COMPREHENSION AND INTEREST OF STUDENTS OF CHEMICAL AND PHARMACEUTICAL SPECIALITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-4-4Keywords:
organic chemistry, innovative methods, professional and practical training, practice-oriented learning, activity, interestAbstract
The aim of the research is to reveal the general characteristics of educational subject «Organic chemistry» and explain the peculiarities of using innovative methods in the process of its teaching to students of chemical and pharmaceutical specialities. The article analyzed the approaches to determination of innovative method, describes its qualities, and classifies innovative methods according to types of lesson: lecture, practical lesson, laboratory work, and independent work. To achieve the aim of the article we used general scientific methods (analysis and synthesis, induction, and classification) to investigate scientific and pedagogical problem and to establish objective principles of the research. The author stresses that innovative methods are oriented towards the improvement of educational process and training of future specialists to professional activities. At the same time, we proved that innovations in teaching relate to the use of new technologies or techniques to reach pedagogical intention. We emphasized that innovative methods of teaching of organic chemistry are characterized by certain qualities: activity, technology, feedback, alternativity, modern character, use of ICT, increase of interest to learning. We found that lecture requires implementation of educational demonstration, video, team work, debates, question and answer exercise, blended learning. Practical lesson is effective when games, brainstorming, training, situation analysis, practical exercises, modeling are used. It is necessary to use group experiment, electronic laboratory application, peer learning, and rotation during laboratory work. Also, we found that independent work requires project-based activities, electronic textbook exercises, individual and group consultations. The results of the research outline the advantages of using innovation method for teaching organic chemistry.
References
Безносюк Н.С., Блажко А.В., Блажко О.А. Реалізація професійно орієнтованого навчання хімії в підготовці майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67. Т. 1. С. 124-128. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-1.25
Біоорганічна хімія: навч.-метод. посіб. / уклад. Різак Г.В. Ужгород: ФОП Сабов А.М., 2023. 736 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54438
Большаніна С. Б., Диченко Т. В., Чайченко Н. Н. Застосування платформи MIX для організації змішаного навчання загальної хімії здобувачів інженерних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75. № 1. С. 138-152. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.2577
Бондарчук О., Стецьків А., Дмитрів А. Змішане навчання дисципліни «Органічна хімія» в умовах війни: нові виклики та випробування. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 7(21). С. 254-262. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-7(21)-254-262
Гойстер О., Гудзенко А. З досвіду провадження сучасних освітніх технологій навчання хімії здобувачів медичної освіти в умовах воєнного стану. Огляд. Український Педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 195-206. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-195-206
Гузенко О.М., Рахліцька О.М., Чеботарьов О.М. Сучасні технології навчання хімії: метод. вказівки для студентів ф-ту хімії та фармації першого (бакалавр.) рівня освіти. Одеса: Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, 2021. – 42 с. http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/32500/1/Гузенко%20Метод_вказ%20Сучасні%20технології%20навч%20ОСВІТА.pdf
Душечкіна Н.Ю., Давискиба В.В., Сорока М.В. Сучасні підходи до викладання хімічних дисциплін в умовах дистанційного навчання. Інноваційна педагогіка. 2021. № 38. С. 131-138. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/38.26
Дюжикова Т., Арестенко В., Ніколаєва Ю. Особливості викладання дисциплін хімічного спрямування в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2022. № 1(28). С. 118-123. URL: http://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/issue/view/122/29
Євдоченко О. С. Модель формування професійної компетентності майбутніх хіміків у процесі фахової підготовки. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 13(18). С. 160-172. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-13(18)-160-172
Маланюк Н. М. Інноваційні педагогічні технології в професійній освіті. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70, Т. 3. С. 113-118. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.21
Методологія органічного синтезу: робоча програма навчальної дисципліни для здобувачів вищої освіти галузі знань 10 «Природничі науки» спеціальності 102 Хімія освітньої програми «Хімія» / розр.: Г.В. Різак. Ужгород : УжНУ, 2022. 12 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52636
Освітньо-професійна програма «Фармація» підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 Охорона здоров’я за спеціальністю 226 Фармація, промислова фармація за спеціалізацією 226.01 Фармація / ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Ужгород, 2023. 21 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/58951
Освітньо-професійна програма «Хімія» підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 10 Природничі науки зі спеціальності 102 Хімія / ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Ужгород, 2023. 16 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/58267
Пасічник М.В. Лабораторний практикум з хімії органічної. Миколаїв, 2019. 105 с. URL: http://dspace.mdu.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/784/1/Пасічник_Лабораторний%20практикум%20з%20хімії%20органічної.pdf
Попова Т.М., Бачинський, Р.О., Поліщук Т.В. Інноваційні методи навчання при вивченні біологічної хімії. Медична та клінічна хімія. 2020. Т. 22. № 2. С. 100-104. DOI: 10.11603/mcch.2410-681X.2020.v.i2.11367
Практикум з органічної хімії / укл. : В. Г. Лендєл, Г. С. Чекрій, І. М. Балог та інш.; відп. за вип. : В. Г. Лендєл; рец. : С. Ю. Чундак, В. І. Староста. Ужгород : Видавництво «УжДУ», 1998. 96 с.
Програма, контрольні завдання та методичні рекомендації з органічної хімії для студентів факультету фармацевтичної ступеневої освіти зі спеціальностей «Фармація», «Технологія парфумерно-косметичних засобів», «Клінічна фармація», «Технологія фармацевтичних препаратів», «Біотехнологія» / уклад. Черних В.П., Шемчук Л.А., Колеснікова Т.О. та ін. Харків: Вид-во НФаУ, 2015. 85 с. URL: http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/11870
Різак Г. В. Методологія органічного синтезу: навч. посіб. Ужгород: ФОП Сабов А.М., 2023. 494 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53204
Різак Г. В., Ципляк, Н. О., Голуб О. В. Створення інноваційних освітніх програм в Україні: досвід і рекомендації країн ЄС. Академічні візії. 2023. № 22. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8272020
Самойленко П. В. Методика навчання хімії: навчально-методичний комплект: навч.-метод. посіб. Чернігів: Десна Поліграф, 2020. 320 с. URL: https://epub.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/23456789/6719/1/Методика%20навчання%20хімії.pdf
Формування технологічних умінь майбутніх фармацевтів на засадах практико-орієнтованого підходу / О. Мороз та ін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 2 (106). С. 329-340. DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/329-340
Blackie M.A.L., Arnott G., Kaschula C.H. Engaging organic chemistry students in knowledge building. Journal of Chemical Education. 2023. № 100 (9). Р. 3302-3308. DOI: 10.1021/acs.jchemed.2c00980
Wilson S.B., Varma-Nelson P. Implementing peer-led team learning and cyber peer-led team learning in an organic chemistry course. Journal of College Science Teaching. 2021. № 50(3). P. 44-50. URL: https://www.nsta.org/journalcollege-science-teaching/journal-college-science-teaching-januaryfebruary-2021/implementing