FOREIGN EXPERIENCE IN TRAINING FUTURE TEACHERS OF CHEMISTRY AND NATURAL SCIENCESFOR PROFESSIONAL ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-20Keywords:
higher education institutions, professional training, future teachers of chemistry and natural sciences, foreign experienceAbstract
The article analyzes foreign experience in training future teachers of chemistry and natural sciences (USA, Canadian and European models). A number of important areas were identified that should become decisive for the forecasting and development of pedagogical education in Ukraine, taking into account the realities and tasks of modern society, namely: 1) integration processes are being strengthened in the system of training future teachers of chemistry and natural sciences, as well as in the system of higher education in general, the result of which should be the formation of a single educational space, strengthening the integration potential of the components of the educational process in higher education institutions; 2) other types of training of future teachers emerge in the system of professional education (parallel, sequential and alternative models) which complement the existing system, while partially preserving the traditional model (theoretical training and pedagogical practice are mandatory); alternative options for training teachers are intensively sought for under the programs of a licensed and versatile teacher; 3) national qualification frameworks are being developed and improved, as the basis on which professional standards and educational programs are created, and criteria for assessing learning outcomes are established; 4) various practically oriented models of training future chemistry teachers are being created and introduced, in particular the “clinical model”, “school of professional development”, and the model of on-the-job training; 5) the main concept is to transition from the predominance of theory and philosophy in teacher training to strengthening the practical component through the expansion of pedagogical practice and diversification of formats for its organization. This includes close partnership with secondary education institutions and the transition to continuous multi-level pedagogical education; 6) the transformation of the educational process includes the introduction of the latest technologies, modernization of approaches to organizing classes and active use of hybrid teaching methods for teacher training; educational programs are being adapted to modern needs, enriched with interactive and digital tools, which ensures high-quality and effective education.
References
Акімова О., Галузяк В. Педагогічний супровід особистісно-професійного розвитку майбутнього вчителя. Монографія. Вінниця: «Твори», 2019. 340.
Біницька К. Теоретичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти у країнах Східної Європи. Педагогічний дискурс. 2016. 21. 15–19.
Блажко О. А. Підготовка майбутніх учителів до профільного навчання хімії учнів загальноосвітніх закладів: теоретико-методичні засади. Монографія. Вінниця: Нілан-ЛТД, 2018. 327.
Граб М. Європейський вимір професійної підготовки майбутніх учителів у Данії й Норвегії: досвід для України. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2022. 6. 42–50.
Дяченко Л. М. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх учителів загальноосвітніх шкіл в університетах Федеративної Республіки Німеччина: стан і реалії. Метод. рек. Київ: ДКС центр, 2016. 84.
Кристопчук Т. Є. Тенденції розвитку педагогічної освіти в країнах Європейського Союзу. (Автореф. дис. … доктора пед. наук зі спеціальності 13.00.04). Київ, 2014. 40.
Левченко Т. І. Концептуальна парадигма розвитку вищої освіти. Монографія. Вінниця: Нова Книга, 2017. 344.
Мартиненко С. Європейський простір вищої освіти: Тенденції розвитку та пріоритети. Освітологія, 2013. 2. 163–167.
Мієр Т. І. (Ред.). Європейські та вітчизняні тренди підготовки майбутніх учителів початкової школи: тезисна теорія та варіативна практика з е-навчанням. [Монографія]. Німеччина: Карлсрує, 2020. 250.
Огієнко О. Професійна підготовка вчителів загальноосвітніх шкіл у Великій Британії, Канаді та США: спільне та відмінне. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2011. 3 (2). 105–115.
Олендр Т. М., Степанюк А. В. Моніторинг якості природничої освіти в університетах США. Монографія. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018. 260.
Павлюк В. І. Підготовка майбутніх учителів у системі багаторівневої педагогічної освіти в Канаді. (Дис. … канд. пед. наук: 13.00.04). Уманський держ. пед. ун-тет ім. П. Тичини. Умань, 2012. 294.
Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика. [Навч. посіб.]. Київський ун-тет ім. Б. Гринченка. Рівне: Овід, 2012. 352.
Fuchang L. Addressing STEM in the context of teacher education. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning. 2020. 13 (1). 129–134.
Gambhir M., Broad K., Evans M. Characterizing initial teacher education in Canada: Themes and issues. Ontario Institute for Studies in Education, 2008. 30.
Gansle K. A., Noell G. H., Burns J. M. Do Student Achievement Outcomes Differ Across Teacher Preparation Programs? An Analysis of Teacher Education in Louisiana. Journal of Teacher Education. 2012. 63. 304–317.
Heilig J. V., Jez S. J. Teach For America: A Review of the Evidence. 2010. URL: http://epicpolicy.org/publication/teach-for-america
Knight J. New rationales driving internationalization. International Higher Education. 2015. 34. 3–5.
Levin B. B. Energizing teacher education and professional development with problem-based learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 2011. 151.
Lytra N., Drigas A. STEAM education-metacognition – specific learning disabilities. Scientific Electronic Archives. 2021. 14 (10). 41–48.
Maier A. Doing Good and Doing Well: Credentialism and Teach for America. Journal of Teacher Education. 2022. 63. 10–22.
OECD: TALIS. Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, OECD Publishing, Paris, 2019. URL: https://www.oecd.org/en/publications/talis-2018-results-volume-i_1d0bc92a-en/full-report.html
Perlaza A. M., Tardif M. Pan-Canadian Perspectives on Teacher Education: The State of the Art in Comparative Research. Alberta. Journal of Educational Research. 2016. 62 (2). 199–219.
Stohlmann M., Moore T. J., Roehrig G. H. Considerations for Teaching Integrated STEM Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research. 2022. 2 (1). 28–34.
Tardif M. La formation à l’enseignement au Québec: bilan des 25 dernières années et perspectives pour l’avenir. Formation et profession. 2018. 26 (2). 110–121.