THE ORGANIZATION OF LEISURE FOR ADOLESCENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.10Keywords:
adolescents with special educational needs, leisure activities, social pedagogue, forms of leisure activitiesAbstract
The article studies and summarizes the main trends in the organization of leisure activities for children with special educational needs. Theoretical analysis of scientific approaches to the concept “leisure”, “leisure activity” has been carried out. It has been investigated that the organization of leisure activities has a significant impact on a personality formation in adolescence. The sphere of leisure activity has been analyzed which should be built in such a way that its content and forms of organization were supremely aimed at the disclosure of universal, national values and the formation of personal qualities based on them. The main tasks of leisure activities with adolescents with special educational needs have been highlighted, namely: ensuring the comprehensive development of the child; formation of the social experience of the individual; development, stimulation and realization of its spiritual and creative potential; creation of a system of search, development and support of young talents; involvement in social and cultural values; education of strong-willed qualities, an active life position formation. Forms of permitting activities for adolescents with special educational needs have been revealed. It has been determined that in the organization of leisure activities, a great role is given to the social educator, who, above all, must take into account the psychological characteristics of children with special educational needs. It has been proved that the effectiveness of leisure activities carried out with adolescents with special educational needs is influenced by: the level of infrastructure; accessibility of cultural institutions for children with special educational needs; provision of qualified personnel; study and application of innovative work experience; sufficient amounts of funding for leisure programs, including with the involvement of funds received from fundraising; transport service; a variety of leisure activities and their free choice.
References
Вишняк А.И. Культура молодежного досуга. Киев, 1988. 53 с.
Воловик А., Воловик В. Педагогіка дозвілля : підручник. Харків : ХДАК, 1999. 332 с.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Енциклопедія освіти / гол. ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Киселева Т.Г. Теория досуга за рубежом : лекции по курсу «Культурно-досуговая деятельность». Москва : МГУК, 1992. 50 с.
Олійник Г.М. Організація освітньо-дозвіллєвої діяльності учнів 5–7-х класів : методичні рекомендації / за ред. проф. А.Й. Капської. Тернопіль : Вектор, 2014. 114 с.
Мосалев Б.Г. Досуг: методология и методика социологических исследований. Москва : МГУК, 1995. 94 с.
Павелків Р.В. Вікова психологія : підручник. Київ : Кондор, 2011. 469 с.
Паскаль О.В. Соціальна робота у сфері дозвілля : навчальний посібник. Одеса : Поліграф, 2007. 120 с.
Філімонов С.П. Особливості організації дозвілля дітей з обмеженими можливостями здоров'я в умовах санаторно-курортного комплексу. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. № 9(11). С. 181–192.
Храпылина Л.П. Основы реабилитации инвалидов. Москва : Интавр, 1996. 146 с.
Яременко Н.В. Дозвіллєзнавство : навчальний посібник. Фастів : Поліфаст, 2007. 460 с.