ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ДО ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.10Ключові слова:
волонтерська діяльність; волонтер; територіальна громада; фахівець із соціальної роботи; практична підготовка; заклад вищої освіти; соціальна роботаАнотація
У статті розглядається зміст професійної підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи через організацію волонтерської діяльності в середовищі територіальної громади. Виявлено сучасний рівень готовності майбутніх фахівців із соціальної роботи до практичного навчання; проаналізовано та обґрунтовано форми та методи професійної підготовки до волонтерської діяльності майбутніх соціальних працівників. Наведено перелік необхідних умов для формування у студентів системи теоретичних знань, практичних умінь і навичок, необхідних для ефективної реалізації себе як соціального працівника до практичної діяльності в умовах територіальної громади.Метою статті є виявлення проблем з практичної підготовки до професійної діяльності; розгляд змісту і особливостей волонтерської діяльності, зокрема навчальної практики як складової професійної підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи в умовах закладу вищої освіти. Завданнями дослідження є виявлення та узагальнити елементів професійної підготовки до волонтерської діяльності, яка є важливою складовою практичного навчання під час здобуття освітнього ступеня «бакалавр соціальної роботи». Це дозволить здобувачам краще зрозуміти себе, сформувати свої цінності та усвідомити суть волонтерської діяльності. Крім того, необхідно дослідити особливості волонтерської діяльності в контексті територіальної громади, з акцентом на професійну самовизначеність. Запропонована модель організації волонтерської діяльності може бути реалізована в університетах, на факультетах та відділеннях, які готують майбутніх спеціалістів у соціальній сфері. Крім того, її можна впроваджувати на курсах підвищення кваліфікації для підвищення готовності до взаємодії з клієнтами, основаної на здобутті комплексних теоретичних знань та практичних навичок у реальних умовах вищого навчального закладу. За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що волонтерська діяльність як складова практичної підготовки, є для студента – майбутнього фахівця із соціальної роботи – широким полем перевірки всіх творчих здобутків, набутих у ЗВО, а з другого – практична підготовка створює умови для більш глибокого осмислення змісту і функцій професії, перевіряє адекватність власних професійних уявлень і своїх можливостей, та найголовніше – оптимізує процес формування професійних умінь і навичок, необхідних для самостійної професійної діяльності.На перспективу необхідно спроектувати низку заходів, які б допомогли об’єднати у співпраці педагогів і студентів та забезпечити останнім всі можливості для професійного зростання впродовж всіх років практичного навчання.
Посилання
Актуальні питання соціальної роботи: навч. посіб. / О. Денисюк та ін.; ред.: О. Епель, Т. Лях, І. Силантьєва. Ужгород : РІК-У, 2023. 420 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/374582040_ Aktualni_pitanna_ social- noi_roboti/ related#fullTextFileContent.
Капська А.Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю. Київ : УДЦССМ. 2001. 400 с.
Карпенко О.Г. (2023). Методи соціальної роботи як складова успішної професійної діяльності соціального працівника. Ввічливість. Humanitas. 4. С. 18–24. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.4.3.
Котелевець А. М., Мартинюк Я.В. Залучення молоді до волонтерської діяльності з внутрішньопереміщеними особами в громаді. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bit- stream/123456789/12749/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20 %D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%B-D%D0%B8%D1%85%20%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B4%202022-192-194.pdf.
Котелевець А. М. Дослідження напрямів волонтерської діяльності під час російсько-української війни. Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія: Педагогіка. Соціальна робота). 2022. №. 1 (6). С. 123–131. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/48635/1/A_Kotelevets_SJKNA_1%286%29_FPSRSO.pdf.
Лях Т.Л. Зміст і напрями соціально-педагогічної роботи студентських волонтерських груп вищих навчальних закладів. Наукові праці Донецького національного технічного університету. 2009. 3(145). С. 274–279. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1214/1/T_LYAKH_ZINSPRSVGVNZ_ KSP%26KO_IPSP.pdf.
Liakh T., Spirina T., Dulia A., Horchynskyi R. Analysis of the Needs of Social Workers Regarding Their Utilization of ICT in the System of Provision of Social Services (Kyiv City, Ukraine). International Journal of Research in E-learning. 2022, 8(2), P. 1–21. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44461/ 1/ICT_Liakh_Spirina_Dilyia_Horchinskii_ FFSRSO.pdf.