ДОМІНАНТИ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗДО
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.8Ключові слова:
освітнє середовище ЗДО, інноваційні технології, особистісний, організаційно діяльнісний, предметно-просторовий компонент освітнього середовища, педагогіка партнерства, вільний вибір діяльностіАнотація
В статті висвітлено основні аспекти функціонального спрямування освітнього середовища ЗДО. Акцентовано на актуальності заявленої проблеми в контексті динамічних змін в освіті України на сучасному етапі. Конкретно визначено мету статті, здійснено аналіз наукових досліджень. На основі узагальнення наукових напрацювань обгрунтовано трактування понять «освітнє середовище» та близьких до нього, а саме: «глобальне освітнє середовище», локальне освітнє середовище», «освітній простір». Подано власне трактування категорії «освітнє середовище ЗДО», виокремлено його складові: особистісний компонент, предметно-просторовий, організаційно діяльнісний. Визначено умови їх реалізації. Зазначено, що освітнє середовище ЗДО є різноаспектною, поліфункціональною системою, потребує постійного вдосконалення. Виділено провідні принципи функціонування освітнього середовища ЗДО: індивідуалізації, партнерства, універсальності, відкритості. Подано характеристику новітніх технологій та методик, що сприяють реалізації усіх складових компонентів освітнього середовища ЗДО. Акцентовано на важливості створення умов для забезпечення усіх видів діяльності дошкільника в освітньому середовищі з метою повноцінного розвитку особистості. Зауважено на актуальності впровадження педагогіки партнерства. Підкреслено доцільність застосування інноваційних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Акцентовано на необхідності надання дошкільникам можливості вільно вибирати вид діяльності, визначати ступень участі в ній, способи її здійснення. Доведено ефективність окреслених інновацій у процесі розкриття особистісного потенціалу вихованців. Окреслено виважені висновки та перспективи досліджень заявленої проблеми.
Посилання
Андрющенко Т. К. Формування у дошкільників здоров’я-збережувальної компетентності (старший дошкільний вік): методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець, 2016. 120 с.
Базовий компонент дошкільної освіти. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. Спецвипуск. С. 1–29.
Богуш А. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ / А. М. Богуш, Н. В. Гавриш. К. : Видавничий Дім «Слово», 2010. 408 с.
Богуш А. М. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку дошкільників. Педагогічна наука в Україні: до 15-річчя АПН України. АПН України. К., 2007. Т. 2 : Дидактика, методика, інформаційні технології. К., 2007. С. 155–170.
Гонтаровська Н. Б. Теоретичні і методичні засади створення освітнього середовища як фактору розвитку особистості школяра : дис. ... док. пед. наук : 13.00.07 / Гонтаровська Наталія Борисівна. К., 2012. 475 с.
Крутій К. Едьютейнмент: навчання як розвага. Дошкільне виховання. 2017. № 1. С. 2–6.
Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://mon.gov.ua/static-objects/ mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Крутій К. Технологія «Стіни, які говорять», або своєчасне перетворення освітнього простору дошкільного навчального закладу. 2019 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://jmil.com.ua/dv/2019-1/p3
Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу: [монографія] : у 2-х ч. К. : Освіта 2009. Ч. 1. 302 с.
Ковальчук В. А. Проблема дослідження виховних систем загальноосвітніх закладів. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2008. Вип. 41. С. 50–53.