КЛЮЧОВІ ПАРАМЕТРИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ОСВІТНЬО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗДО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.3

Ключові слова:

освітньо-розвивальне середовище ЗДО, дошкільник, функціональне навантаження, гуманістична позиція, особистісно орієнтований розвиток

Анотація

Стаття висвітлює провідні положення стосовно освітньо-розвивального середовища ЗДО, яке виступає важливим джерелом та чинником впливу на особистісне становлення дитини. Мета статті – узагальнення наукових підходів до сутності поняття «освітньо-розвивальне средовище закладу дошкільної освіти», обгрунтування ключових параметрів його дієвості. У статті акцентується на головній ідеї: модернізація сучасної системи дошкільної освіти неможлива поза діяльністю освітньо-розвивального середовища закладу дошкільної освіти. Ключовим концептом у функціонуванні освітньо-розвивального середовища сучасних закладах дошкільної освіти визначено гуманістично орієнтований підхід – дитиноцентризм. Освітньо-розвивальне середовище визнається важливим джерелом розвитку особистості, де визначальними є суб’єкт-суб’єктні стосунки, а постійне створення ситуації успіху – ключові чинники самореалізації дошкільника в освітньо – розвивальному середовищі. Визначальним у потрактуванні сутнісної характеристики освітньо-розвивального середовища закладу дошкільної освіти є акцент на його функціональному навантаженні, а саме: забезпечення успішного розвитку дитини у всіх її відношеннях. При цьому забезпечення його дієвості можливе за умови ціннісного наповнення педагогічного процесу. При цьому важливим відзначається необхідність врахування вікових та індивідуальних особливостей дошкільників. У змісті статті виокремлені провідні принципи та педагогічні умови успішної реалізації життєдіяльності дошкільників в освітньо-розвивальному середовищі закладу дошкільної освіти. Зроблені висновки та накреслені перспективи подальшого вивчення заявленої проблеми. Узагальнено, що керівним началом організації діяльності освітньо-розвивального середовища має бути спрямування на особистісну орієнтовану модель навчання й виховання.

Посилання

Мельник І.М. Роль освітнього середовища у професійній підготовці вчителя початкових класів. Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський і національний вимір : матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (3–5 червня 2016 року).Т. 1. Луцьк, 2016. С. 255–260.

Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер. А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф. д-р пед. наук ; авт. кол.: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. К., 2021.

Якименко С. І. Педагогічні ідеї Софії Русової та Марії Монтессорі: порівняльний аналіз : монографія. К. : Видавничий дім «Слово», 2015. 296 с.

Богуш А. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі : підручник для ВНЗ. К. :Видавничий дім «Слово», 2010. 408 с.

Гонтаровська Н. Б. Теоретичні і методичні засади створення середовища як фактору розвитку особистості школяра : дис. … докт. пед. наук : 13.00.07/Гонтаровська Наталія Борисівна. К., 2012.475 с.

Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу : монографія : у 2-х ч. К. : Основа, 2009. Ч. 1. 302 с.

Психолого-педагогічні умови організації розвивального середовища в закладах освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 6–7 травня 2010 року. Херсон, 2010. 368 с.

Писарчук О. Т. Особливості формування освітньо-розвивального середовища дошкільних закладів освіти. Наукові записки. Серія :Педагогіка. 2012. № 2. С.12–18.

Сергеєва В. Ф. Ергономічний підхід до створення дитиною ігрового середовища в умовах закладу дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної освіти:європейський і національний вимір : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (31 травня – 1 червня 2018 року). Т. 2. Луцьк, 2019. С. 146–148.

Андрющенко Т. К. Пріоритетні аспекти модернізації освітнього середовища дошкільного навчального закладу. Зб наукових праць. Вип. 2 Черкаси, 2017. С. 24–32.

Семенов О. С. Становлення особистості дитини дошкільного віку в контексті психологічних теорій. Актуальні проблеми педагогічної освіти:європейський і національний вимір : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (1 червня – 2 червня 2018 року). Т. 2. Луцьк, 2018. С.140–143.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

ЗАРЕМБА, Л., & МЕЛЬНИК, І. (2022). КЛЮЧОВІ ПАРАМЕТРИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ОСВІТНЬО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗДО. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 16–22. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.3

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА