СКЛАДОВІ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ МАЙБУТНОГО ПЕДАГОГА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.3Ключові слова:
компетентнісний підхід, професіоналізм, педагогічна майстерність, професійна компетентність, конкурентоздатністьАнотація
Стаття висвітлює сутнісну характеристику інтегрованої особистісної якості педагога дошкільної освіти – конкурентоздатності. Актуальність обраного аспекту дослідження зумовлена інтенсивним розширенням міжнародних зв’язків, входженням України в європейський простір. Змінами освітньої парадигми і напрямку набуття фахівцями з вищою освітою системи значущих компетенцій. У статті визначено конкретну мету дослідження, яка полягає в узагальненні наявних наукових підходів щодо сутності конкурентоздатності майбутнього працівника дошкільної освіти, з акцентом на уточненні складових досліджуваного феномену. Методологічним підгрунтям обраного аспекту вивчення є акмеологічний, аксіологічний, компетентнісний підходи, що передбачають вивчення заявленого аспекту з позицій професійної зрілості, ціннісного ставлення до своєї діяльності та її результатів, комплексне засвоєння різних знань і способів практичної діяльності шляхом підвищення своєї кваліфікації, набуття системи компетенцій. Наукова новизна нашого дослідження полягає в тому, що вперше науково обгрунтовано необхідність конкурентоздатності як важливої інтегративної якості професіонала дошкільної освіти. Обгрунтовано доцільність компетентнісного підходу у вивченні дефініцій «конкурентоздатність», необхідність розгляду сутнісної характеристики його у зв’язку з такими, як : «професіоналізм», «професійна компетентність», «компетентність», «компетенція», «особистісно-професійний розвиток», «мобільність», «педагогічна майстерність». Автором виокремлено ключові характеристики конкурентоздатності, такі як: гнучкість, оперативність, емоційність, мобільність, експресивність, стійкість, швидкість реакції. Визначені критерії та складові структури конкурентоздатності, а саме: ціннісно-мотиваційний, особистісно-рефлексивний, компетентнісно-діяльнісний.
Посилання
Гузій І. С. Структурно-змістові характеристики професійного навчання. Науковий журнал «Молодий вчений». Херсон : Видавничий дім «Гельветика», Вип. 1(41), 2017. С. 385–389.
Коментар до базового компонента дошкільної освіти в Україні : наук.-метод. посібник / наук. ред. О. Л. Кононко. К. : Ред. журнаалу «Дошкільне виховання», 2003. 200 с.
Компетентності для культури демократії – Живемо разом як рівноправні громадяни в культурно багатоманітному демократичному суспільстві. Страсбург : Видавництво Ради Європи, 2016, Осло : Європейський центр імені Вергеланда, 2018, укр. Переклад. 78 с.
European Comission. Common European Principles for Teacher Comphetrncies and Qualifications. Brussel : European Comission, 2005. 68 с.
Васильченко Л. В., Гришина І. В. Професійна компетентність керівника школи. Харків : Вид групи «Основа», 2006. 208 с.
Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи : автореф. дис…канд. пед. Наук. спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти».Харків, 2004. 20 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.
Павленко М. С. До проблеми сутності поняття «розвиток професійної мобільності». Науковий журнал «Молодий вчений». Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. Вип. 41. Ч. 3. С. 494–498.
Івченко А. О. Тлумачний словник української мови /А. О. Івченко. Харків : Фоліо, 2006. 540 с.
Сучасний словник іншомовних слів / уклад Нечвород Л. І. Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. 768 с.
Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.