COMPONENTS OF THE COMPETITIVENESS OF THE FUTURE TEACHER OF PRESCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.3

Keywords:

competence approach, professionalism, pedagogical skills, professional competence, competitiveness

Abstract

The article highlights the essential characteristic of the integrated personal quality of a preschool teacher –competitiveness. The relevance of the chosen aspect of the study is due to the intensive expansion of international relations, Ukraine’s entry into the European space. Changes in the educational paradigm and direction of acquisition by specialists with higher education of a system of significant competencies. The article defines the specific purpose of the study, which is to summarize the existing scientific approaches to the essence of the competitiveness of the future employee of preschool education, with an emphasis on clarifying the components of the phenomenon under study. The methodological basis of the chosen aspect of the study is acmeological, axiological, competence approaches, involving the study of the declared aspect from the standpoint of professional maturity, value attitude to their activities and its results, comprehensive assimilation of various knowledge and methods of practical activity by improving their skills, acquiring a system of competencies. The scientific novelty of our research lies in the fact that for the first time the need for competitiveness as an important integrative quality of a preschool education professional has been scientifically substantiated. The expediency of the competence approach in the study of the definitions of “competitiveness”, the need to consider its essential characteristics in connection with such as: “professionalism”, “professional competence”, “competence”, “competence”, “personal and professional development”, “mobility”, “pedagogical skills” are substantiated. The author identified the key characteristics of concursionability, such as: flexibility, efficiency, emotionality, mobility, expressiveness, stability, reaction speed. The criteria and components of the structure of competitiveness are defined, namely: value-motivational, personality-reflexive, competence-activity.

References

Гузій І. С. Структурно-змістові характеристики професійного навчання. Науковий журнал «Молодий вчений». Херсон : Видавничий дім «Гельветика», Вип. 1(41), 2017. С. 385–389.

Коментар до базового компонента дошкільної освіти в Україні : наук.-метод. посібник / наук. ред. О. Л. Кононко. К. : Ред. журнаалу «Дошкільне виховання», 2003. 200 с.

Компетентності для культури демократії – Живемо разом як рівноправні громадяни в культурно багатоманітному демократичному суспільстві. Страсбург : Видавництво Ради Європи, 2016, Осло : Європейський центр імені Вергеланда, 2018, укр. Переклад. 78 с.

European Comission. Common European Principles for Teacher Comphetrncies and Qualifications. Brussel : European Comission, 2005. 68 с.

Васильченко Л. В., Гришина І. В. Професійна компетентність керівника школи. Харків : Вид групи «Основа», 2006. 208 с.

Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи : автореф. дис…канд. пед. Наук. спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти».Харків, 2004. 20 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.

Павленко М. С. До проблеми сутності поняття «розвиток професійної мобільності». Науковий журнал «Молодий вчений». Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. Вип. 41. Ч. 3. С. 494–498.

Івченко А. О. Тлумачний словник української мови /А. О. Івченко. Харків : Фоліо, 2006. 540 с.

Сучасний словник іншомовних слів / уклад Нечвород Л. І. Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. 768 с.

Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Published

2023-12-20

How to Cite

МЕЛЬНИК, І., & ВОЛОХ, Л. (2023). COMPONENTS OF THE COMPETITIVENESS OF THE FUTURE TEACHER OF PRESCHOOL EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 15–21. https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.3

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION