KEY FUNCTIONING PARAMETERS OF THE EDUCATIONAL AND DEVELOPMENTAL ENVIRONMENT OF THE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.3

Keywords:

educational and developmental environment of special education, preschooler, functional load, humanistic position, personally oriented development

Abstract

The article highlights the leading provisions in relation to the educational and developmental environment of the PEI, which acts as an important source and factor of influence on a child’s personal development. The purpose of the article is the generalization of scientific approaches to the essence of the concept of «educational and developmental environment of the preschool education institution» and substantiation of the key parameters of its effectiveness. The article emphasizes the main idea: modernization of the modern system of preschool education is impossible without the activity of the educational and developmental environment of PEI. On the basis of the generalization of theoretical and methodological developments, there were clarified the initial concepts of the functioning of the educational and developmental environment of the preschool education institution, and its functional direction has also been clarified. The key concept in the functioning of the educational and developmental environment of modern preschools is defined as a humanistically oriented approach – child-centrism, where subject-subject relationships are decisive, and the constant creation of a situation of success is the key factor in the preschooler's self-realization in the educational and developmental environment. In the content of the article, it is highlighted the leading principles and pedagogical conditions for the successful implementation of the life activities of preschoolers in the educational and developmental environment of PEI. There are made conclusions and prospects for further study of the stated problem are outlined. It is summarized that the guiding principle of the organization of activities of the educational and developmental environment should be the orientation towards a personal oriented model of learning and education.

References

Мельник І.М. Роль освітнього середовища у професійній підготовці вчителя початкових класів. Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський і національний вимір : матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (3–5 червня 2016 року).Т. 1. Луцьк, 2016. С. 255–260.

Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер. А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф. д-р пед. наук ; авт. кол.: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. К., 2021.

Якименко С. І. Педагогічні ідеї Софії Русової та Марії Монтессорі: порівняльний аналіз : монографія. К. : Видавничий дім «Слово», 2015. 296 с.

Богуш А. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі : підручник для ВНЗ. К. :Видавничий дім «Слово», 2010. 408 с.

Гонтаровська Н. Б. Теоретичні і методичні засади створення середовища як фактору розвитку особистості школяра : дис. … докт. пед. наук : 13.00.07/Гонтаровська Наталія Борисівна. К., 2012.475 с.

Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу : монографія : у 2-х ч. К. : Основа, 2009. Ч. 1. 302 с.

Психолого-педагогічні умови організації розвивального середовища в закладах освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 6–7 травня 2010 року. Херсон, 2010. 368 с.

Писарчук О. Т. Особливості формування освітньо-розвивального середовища дошкільних закладів освіти. Наукові записки. Серія :Педагогіка. 2012. № 2. С.12–18.

Сергеєва В. Ф. Ергономічний підхід до створення дитиною ігрового середовища в умовах закладу дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної освіти:європейський і національний вимір : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (31 травня – 1 червня 2018 року). Т. 2. Луцьк, 2019. С. 146–148.

Андрющенко Т. К. Пріоритетні аспекти модернізації освітнього середовища дошкільного навчального закладу. Зб наукових праць. Вип. 2 Черкаси, 2017. С. 24–32.

Семенов О. С. Становлення особистості дитини дошкільного віку в контексті психологічних теорій. Актуальні проблеми педагогічної освіти:європейський і національний вимір : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (1 червня – 2 червня 2018 року). Т. 2. Луцьк, 2018. С.140–143.

Published

2022-12-23

How to Cite

ЗАРЕМБА, Л., & МЕЛЬНИК, І. (2022). KEY FUNCTIONING PARAMETERS OF THE EDUCATIONAL AND DEVELOPMENTAL ENVIRONMENT OF THE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 16–22. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.3

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION