ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ УЧНІВ 3–4 КЛАСІВ: ДОСВІД ЛАБОРАТОРІЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ КИЇВСЬКОГО СТОЛИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.18Ключові слова:
технології, інженерія, моделювання, електротехнічне моделювання, електричне коло, електрична схема, учні молодшого шкільного віку.Анотація
У статті висвітлено кращі практики електротехнічного моделювання учнів 3-4 класів, які створені лабораторією початкової освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Розкрито авторську методику роботи з формування електротехнічних знань, умінь і навичок учнів 3-4 класів на заняттях інтегрованих курсів, які реалізовують технологічну освітню галузь Державного стандарту початкової освіти. Метою розробленої методики визначено – дати учням початкової школи уявлення про використання електроенергії у побуті та на виробництві, сформувати відповідні загальнотехнічні вміння. За змістом і структурою розділ розроблено з урахуванням вимог компетентнісного підходу до технологічної підготовки учнів початкових класів. Зокрема, під час їх ознайомлення з електричним колом розглядається функційне призначення кожного елемента, специфіка його реалізації в різноманітних моделях та іграшках. Експериментальне навчання проходило на базі початкової школи №333 Дарницького району міста Києва.У ході експерименту визначено, що критеріями визначення рівня сформованості здатності до електротехнічного моделювання учнів є: мотиваційний, когнітивний, практичний та поведінковий.У дослідженні доведено, що дітям молодшого шкільного віку доступне й цікаве електротехнічне моделювання. Вони здатні оволодіти знаннями про окремі частини електричного кола та їхнє функційне призначення. Учні 3-4 класів із легкістю ознайомлюються з найпростішими електросхемами та умовними позначеннями окремих частин електричного кола. Учні/учениці здатні швидко читати електричні схеми, здійснювати найпростіший електромонтаж та прості слюсарні роботи.В процесі дослідження встановлено, що рівень електротехнічної обізнаності учнів початкової школи підвищиться за умови внесення в інтегровані курси з технологічної освітньої галузі Державного стандарту початкової освіти, занять із електротехнічного моделювання, методика провадження котрих створена лабораторією початкової освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка.
Посилання
Bliznyuk, M., and O. Debre. Сучасна технологічна освіта у розвинутих країнах Європи. Українська професійна освіта = Ukrainian professional education 8 (2020): 45–50.
Гільберг, Т. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: технологічна освіта у початковій школі» : для пед. працівників. Київ : Генеза, 2021. 160 с.
Коберник, О. Технологічна освіта учнів загальноосвітніх навчальних закладів: концептуальні засади. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 23 (2010): 79–85.
Мачача, Тетяна, and Володимир Юрженко. Стратегії розвитку технологічної освіти в середній загальноосвітній українській школі: наскрізність змісту і структури. Український педагогічний журнал. 2 (2017): 58–68.
Мачача, Тетяна Святославівна. Особливості змісту та методики інтегрованого курсу «Дизайн і технології» технологічної освітньої галузі початкової освіти. Початкова освіта : Методичні рекомендації щодо використання в освітньому процесі Типової освітньої програми для 1 класу ; методичні коментарі провідних науковців Інституту педагогіки НАПН України щодо впровадження ідей НУШ в початковій освіті. (2018): 111–118.