ФОРМУВАННЯ ГРАФІЧНИХ І ТЕХНІЧНИХ НАВИЧОК ПИСЬМА ПЕРШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.15Ключові слова:
графічна навичка письма, технічна навичка письма, письмо під такт, повна сітка зошита, неповна сітка зошита, графічні помилки, правильність сидіння під час письмаАнотація
У статті висвітлено основні аспекти формування графічних і технічних навичок письма першокласників. Розкрито зміст кожного етапу формування графічних навичок у підготовчий період навчання письма. Визначено роботу у зошитах без сітки зошита над сприйманням форми фігури, графічного елемента, де пропонується зображення різноманітних ліній окремо та в поєднанні. Репрезентовано роботу у зошитах без сітки, наприклад обведення трафаретів, поєднання крапок у фігурі, штрихування. Визначено роботу у сітці зошита, наприклад письмо ліній, схожих на елементи букв. Окреслено роботу в неповній сітці зошита – написання в основному рядку, в рядку, що доповнюється міжрядковою лінією та висвітлено роботу в повній сітці зошита. У процесі спостереження за навчанням першокласників писати встановлено, що у підготовчий період більшість із них роблять сильний натиск на папір під час штрихування й розфарбовування фігур та при письмі в рядку. Це відбувається тоді, коли учні не засвоїли форму елемента літери, графеми, послідовність написання. Учні не можуть скоординувати рух руки і гальмують його під час переходу на інший напрям або для штрихування подаються замалі або завеликі фігури чи є механічні перешкоди. У статті висвітлено деякі види графічних помилок, яким можна запобігти чітким поясненням завдання, вчасним виправленням помилки, умінням визначити час для свого класу на суто графічні дії. Важливе значення приділяється «письму» у повітрі. Установлено, що результативним є доцільно використане письмо під такт, яке змушує уважно слідкувати за виписуванням елемента літери, а також позитивно впливає на формування охайності, плавності письма.
Посилання
Вашуленко М.С. Українська мова і мовлення в початковій школі. Київ : Освіта, 2006. 270 с.
Вашуленко М.С. Методика навчання української мови в початковій школі. Київ : Літера ЛТД, 2011. 364 с.
Сіранчук Н.М. Формування лексичної компетентності в учнів початкових класів на уроках української мови : монографія. Київ : «Центр учбової літератури», 2017. 288 с.
Химинець В. Інноваційна освітня діяльність. Ужгород : Інф. вид. центр ЗІППО, 2007. 364 с.
Fisher C.D. The effects of personal control, competence, and extrinsic reward systems on intrinsic motivation, Organizational Behavior and Human Performance, № 21, p. 273–288.