ОСОБЛИВОСТІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ВИХОВАТЕЛЯ І ВИХОВАНЦІВ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.2

Ключові слова:

взаємодія, міжособистісна взаємодія, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, вихованець, вихователь закладу дошкільної освіти

Анотація

У статті проаналізовано теоретико-методологічні засади формування міжособистісної взаємодії вихователя і вихованців закладу дошкільної освіти. Автором проаналізовано, що побудова міжособистісної взаємодії базується на принципі психологічно рівноправного співробітництва вихователя та вихованців закладу дошкільної освіти і є необхідною умовою реалізації особистісного підходу. Зокрема, автором досліджено, що в закладі дошкільної освіти міжособистісна взаємодія (педагогічне спілкування) відбувається між вихователем і дітьми, батьками, колегами, і спрямована на встановлення сприятливого психологічного клімату, оптимізацію діяльності, стосунків. З’ясовано, що успішність суб’єкт-суб’єктної взаємодії залежить від характеру зв’язків між вихователем та вихованцем. Зв᾿язок цих суб’єктів освітнього процесу здійснюється у формі міжособистісної взаємодії. Розвиток міжособистісної взаємодії відбувається у три етапи: встановлення психологічного контакту між учасниками взаємодії; власне відбувається сумісна діяльність, яка спрямована на досягнення мети міжособистісної взаємодії; завершення взаємодії у зв’язку з отриманням її результату, що супроводжується виникненням взаєморозуміння між учасниками взаємодії. Визначено, що основними компонентами готовності педагогів до реалізації взаємовідносин з вихованцями є: позитивна психологічна настанова вихователя на власну педагогічну діяльність; готовність до міжособистісної атракції; готовність до рефлексії; емпатія; особистісна ідентифікація; інтерактивність; гнучкість, пластичність мислення; готовність до виконання ролі фасилітатора; формування життєвої компетентності та життєстійкості. Досліджено, що всі складові міжособистісної взаємодії характеризуються взаємністю і обіймають такі явища як взаєморозуміння, взаємовплив, взаємопізнання, взаємовідношення, сумісність та спрацьованість. Ознаками міжособистісної взаємодії є: реально функціонуючий зв᾿язок суб’єктів (вихователь-вихованець), їх взаємозалежність, наявність взаєморозуміння, взаємодопомоги, співпереживання, взаємовплив.

Посилання

Желанова В. Суб’єкт – суб’єктна взаємодія вихователя і вихованців як засіб творчої самореалізації особистості. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2. С. 71-76. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pchv_2016_2_16

Коржук О. Чуйне ставлення вихователя до дітей як засіб налагодження педагогічної взаємодії у навчально-виховному процесі ДНЗ. Вісник Інституту розвитку дитини. Сер. : Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 34. С. 101-107. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2014_34_17

Савчин М. В. Особливості міжособистісної взаємодії суб’єктів навчання. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2012. Вип. 1. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2012_1_40

Ситнік С. В. Характеристика та ознаки міжособистісної взаємодії. Наука і освіта. 2014. № 11. С. 156–161. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_11_31

Смолюк С. Сутнісний аналіз поняття «міжособистісної взаємодії» вихователя закладу дошкільної освіти. «Acta Paedagogika Volynienses». Волинський національний університет імені Лесі Українки. Луцьк : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 1. Т. 1. С. 118–122.

Тарасюк Л. М. Особливості становлення міжособистісної взаємодії дітей дошкільного віку. Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць К-ПНУ імені Огієнка. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2014. Вип. 24. С. 646–657.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-18

Як цитувати

СМОЛЮК, С. (2023). ОСОБЛИВОСТІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ВИХОВАТЕЛЯ І ВИХОВАНЦІВ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 10–14. https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.2

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА