ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.8Ключові слова:
адаптація, професійна адаптація, заклад дошкільної освітиАнотація
У статті висвітлено актуальні виклики, з якими стикається дошкільна освіта в сучасних умовах, процес професійної адаптації молодих фахівців, зокрема вихователів, до умов педагогічної діяльності в закладі дошкільної освіти (ЗДО). Авторка досліджує поняття «професійна адаптація» через призму сучасної психолого-педагогічної літератури, у якій розкривається його сутність як цілісного процесу входження фахівця в професійне середовище, що супроводжується засвоєнням знань, навичок, норм і цінностей, необхідних для ефективної діяльності. У роботі акцентовано на різноплановості професійної адаптації, яка включає як професійно-технічні, так і соціально-психологічні аспекти. Представлено структурні компоненти адаптації: організаційний, соціально-психологічний, функціонально-професійний, нормативно-правовий, особистісний, психологічний, професійно-компетентнісний та ціннісно-смисловий рівні. Також авторка окреслює етапи професійно-педагогічної адаптації: від допрофесійної підготовки до включення у процес безперервного професійного зростання та творчості. Визначено внутрішні та зовнішні рівні адаптації вихователя, що охоплюють як інтеграцію в професійне середовище, так і глибокі особистісні трансформації, пов’язані з професійною ідентифікацією. Особливу увагу приділено індивідуально-психологічним чинникам, що впливають на процес адаптації, зокрема мотиваційному ядру особистості, типологічним особливостям нервової системи, соціально-демографічним характеристикам. Авторка наголошує на складності та багатофакторності процесу адаптації, її динамічності, тривалості й необхідності для успішного професійного становлення вихователя. Таким чином, професійна адаптація молодого вихователя розглядається як необхідна умова ефективного функціонування в системі дошкільної освіти, а також як процес, що визначає подальший професійний розвиток, стабільність та якість педагогічної діяльності в умовах трансформацій сучасного суспільства.
Посилання
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Крикун А. Ю. Професійна адаптація вихователя до роботи в інклюзивних групах дошкільних навчальних закладів. Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (20 квітня 2011 р.). С. 77–79.
Смолюк І.О., Смолюк А.І., Смолюк С.В., Смолюк В.І. Методологія та методика науково-педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. 2025. 332 с.
Смолюк С. Адаптація молодого фахівця до професійної діяльності в закладі дошкільної освіти. Матеріали VІІI Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук» (14 листопада 2024 р.). Луцьк : ВНУ імені Лесі Українки, 2024. С. 38–41.
Сучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький (Київська область) : Домбровська Я.М., 2016. 473 с.
Теоретичні та методичні основи розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування : навчально-методичний посібник / авт. : Г. С. Дегтярьова, Л. А. Руденко. К. : Педагогічна думка, 2010. 192 с.
Шкіль М. І. Психолого-педагогічні умови адаптації молодого педагога в освітньому середовищі : монографія. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2015. 210 с.