PROFESSIONAL ADAPTATION OF A PRESCHOOL TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.8

Keywords:

adaptation, professional adaptation, preschool educational institution

Abstract

The article addresses the current challenges facing preschool education in today’s context, focusing on the professional adaptation process of young specialists, particularly educators, to the realities of pedagogical work within preschool education institutions (PEIs). The author explores the concept of «professional adaptation» through the lens of modern psychological and pedagogical literature, where it is presented as a holistic process of integrating a professional into the work environment. This process involves the acquisition of essential knowledge, skills, norms, and values required for effective professional performance. The paper emphasizes the multidimensional nature of professional adaptation, which encompasses both technical and social-psychological aspects. The structural components of adaptation are outlined, including organizational, social-psychological, functional-professional, normative-legal, personal, psychological, professional-competency-based, and value-semantic levels. The author also describes the stages of professional-pedagogical adaptation: from pre-professional preparation to inclusion in the process of continuous professional development and creativity. The article identifies the internal and external levels of an educator’s adaptation, covering integration into the professional environment as well as profound personal transformations associated with professional identity formation. Particular attention is given to individual psychological factors that influence the adaptation process, such as the motivational core of the personality, typological characteristics of the nervous system, and socio-demographic traits. The author highlights the complexity and multifactorial nature of the adaptation process, its dynamism, duration, and necessity for the successful professional formation of a preschool educator. Thus, the professional adaptation of a young educator is considered a crucial prerequisite for effective functioning within the preschool education system, as well as a process that determines further professional development, stability, and the quality of pedagogical activity amid the transformations of contemporary society.

References

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Крикун А. Ю. Професійна адаптація вихователя до роботи в інклюзивних групах дошкільних навчальних закладів. Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (20 квітня 2011 р.). С. 77–79.

Смолюк І.О., Смолюк А.І., Смолюк С.В., Смолюк В.І. Методологія та методика науково-педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. 2025. 332 с.

Смолюк С. Адаптація молодого фахівця до професійної діяльності в закладі дошкільної освіти. Матеріали VІІI Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук» (14 листопада 2024 р.). Луцьк : ВНУ імені Лесі Українки, 2024. С. 38–41.

Сучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький (Київська область) : Домбровська Я.М., 2016. 473 с.

Теоретичні та методичні основи розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування : навчально-методичний посібник / авт. : Г. С. Дегтярьова, Л. А. Руденко. К. : Педагогічна думка, 2010. 192 с.

Шкіль М. І. Психолого-педагогічні умови адаптації молодого педагога в освітньому середовищі : монографія. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2015. 210 с.

Published

2025-05-27

How to Cite

SMOLIUK С. (2025). PROFESSIONAL ADAPTATION OF A PRESCHOOL TEACHER. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 54–59. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.8

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION