INTERACTION OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION AND FAMILY AS THE BASIS OF PARTNERSHIP PEDAGOGICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.1

Keywords:

family, family, preschool education institution, interaction, partnership.

Abstract

The role of the family in society is incomparable in its strength with any other social institutions, because it is in the family that the personality is formed and developed, mastering the social roles necessary for a happy life in society takes place. The family is the first microenvironment in which a child develops, is formed, is brought up, and learns. In the family circle, a natural environment is created for the child's physical, spiritual, intellectual, cultural, social development, and its material support. Preschool age can be considered the period in a child's life when he discovers something new for himself almost every day and especially actively learns about the world around him with its variety of human relations, phenomena and activities of adults. However, socio-pedagogical studies of the conditions of family education, as well as the practice of modern preschool education institutions, convincingly prove that parents need the help of specialist teachers, aimed at improving their pedagogical culture, creating an environment in the family and in preschools that would promote emotional enrichment of the child, his moral and spiritual development. Effective interaction between the modern preschool education institution and the family is possible when both of them realize that their only goal is the comprehensive and harmonious development of the child. Ensuring such interaction is possible only through joint efforts on the basis of partnership. The article analyzes different interpretations of the term "partnership". The principles on which partnership pedagogy is based are considered. The functions performed by a modern family are characterized. Classic forms of interaction between preschool education institution and family are described. The conditions of effective partnership between the preschool education institution and the family have been determined.

References

Запорожцева Ю. С. Взаємодія вчителів та батьків на шляху формування в учнів готовності до самореалізації основні принципи та критерії ефективного партнерства учасників освітнього процесу. «Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах нової української школи»: збірник науково-методичних матеріалів конференції (Житомир, 2019 р.) с. 29

Про дошкільну освіту: Закон України від 11 липня 2001 р. № 2628-ІІІ / Верховна Рада України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text

Семенова Н. І. Формування здорової особистості дитини старшого дошкільного віку у взаємодії закладу дошкільної освіти та сім’ї : монографія / Н. І. Семенова. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2018. 256 с.

Семенова Н., Лаврів Х., Бондарук Д. Взаємодія дошкільного установи та сім'ї у вихованні особистості дитини дошкільного віку як психолого-педагогічна проблема. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. РОЗДІЛ І. Теорія виховання. 2017. Вип. 2 (351). С. 19–29.

Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти. Електронний порадник для директора ЗДО. URL: Порадник – результат державно-приватно-громадського партнерства – Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти (mcfr.ua)

Published

2023-10-26

How to Cite

АЛЕНДАРЬ, Н., & СЕМЕНОВА, Н. (2023). INTERACTION OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION AND FAMILY AS THE BASIS OF PARTNERSHIP PEDAGOGICS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 3–9. https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION