MAC TECHNICIANS ARE AN INNOVATIVE TOOL SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS ABSTRACT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.2

Keywords:

MAK techniques, metaphorical associative fairy tale, preschooler with special educational needs.

Abstract

The article is devoted to the unique methods of development of communication and creative abilities of preschool children with OOP MAC techniques to create an associative metaphorical fairy tale, the use of which makes it possible to directly influence the emotional and sensory sphere of the child, change behavior patterns, and actualize the hidden resource capabilities of the individual. Despite the considerable interest of scientists in the issues of innovative techniques, the use of the method of composing a metaphorical associative fairy tale using MAC techniques has become the object of scientific research. The purpose of the study is to develop the speech of preschool children with special educational needs by means of MAC-technique. A fairy tale is an important means of speech development for preschool children with OOP, so the article reveals the main task – to teach children to compose their own fairy tale using metaphorical associative cards (MAC). The article analyzes the development of speech and the upbringing of speech culture of a preschooler with OOP, which requires a special organization of speech work aimed at enriching the vocabulary, grammatical orderliness, coherence of statements by introducing innovative techniques. The theoretical foundations of the use of MAC technologies to create a metaphorical associative fairy tale in working with children with special educational needs are substantiated; The concept of «metaphorical associative cards» is defined and characterized. The implemented methodology allows children to understand the techniques of group work and master communication skills, comprehensively research, discuss issues and problems, admit mistakes, learn to listen to another child's opinion and continue it, integrate new knowledge with previous ones and generalize their ideas. Children's verbal creativity when composing fairy tales with the help of metaphorical cards is manifested in finding words and linguistic expressions, which perhaps more accurately helped to form complex sentences and coherent text. It is worth noting that it is often very difficult for a modern preschooler to express his opinion, and the method of composing his own fairy tales with the help of metaphorical associative cards contributed to the development of communicative abilities and verbal creativity.

References

Алексеєнко Т. Ф. Соціалізація особистості: можливості й ризики. Науково-методичний посібник. К., 2007. 152 с.

Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі та соціальному середовищі : навч. посіб. Камʼянець-Подільський : Аксіома, 2009. 308 с.

Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. К., 2016. 68 с.

Кононко О. Розвиваємо мовлення. Бібліотечка вихователя дитячого садка. 2008. № 10.

Косяк О. Я. Метафорична казка як елемент політичного міфу у структурі символізації політичного простору. URL: Необхідність розвитку політичної мікробіології необхідна для захисту суспільствознавства в ситуації непрозорості безпосередньо в стратегічному розвитку держави. (allbest.ru)

Мартиненко І. В. Особливості міжособистісної комунікації у дітей із нормальним та порушеним мовленнєвим розвитком // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 24. С. 321–325.

Пелешенко О. В., Гордієнко К. В. Метафоричні асоціативні карти як сучасний метод консультаційної роботи психолога / [електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2019/10/scientificachievements- of-modern-society_9-11.10.19.pdf#page=87

Фабрічева М. Метафоричні асоціативні карти, як можливість читати несвідоме. К, 2014. 100 с.

Published

2023-10-26

How to Cite

МАЦЮК, З., & ФЕНКО, М. (2023). MAC TECHNICIANS ARE AN INNOVATIVE TOOL SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS ABSTRACT. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 10–16. https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.2

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION