THE ROLE OF THE TEACHER’S EMOTIONAL INTELLIGENCE IN THE FORMATION OF THE SOCIAL AND CIVIL COMPETENCE OF A PRESCHOOL STUDENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.4.4

Keywords:

emotional intelligence, socio-civic competence, preschooler, teacher, educator, training.

Abstract

The article emphasizes the importance of preschool age as an initial stage in the development of reflective processes in the formation of the self-image, when the foundation for the further development of basic personality qualities is laid. Introduction: The essence and definition of the concept of socio-civic competence of a preschooler is revealed, the emotional and value component of this construct is singled out and focused. The role of an adult, in particular a teacher, in the formation of social and civic competence of a preschool child is characterized. The list of optimal indicators of the development of the emotional intelligence of a preschool child is indicated. The purpose of the article is to describe the process of developing the emotional intelligence of a teacher and its impact on the formation of social and civic competence of preschool children. The research used the methods of theoretical analysis of scientific literature and implementation of the author’s practical experience on the specified topic. Results: The relationship between a teacher’s emotional intelligence and the process of forming a preschooler’s social and civic competence is outlined. A description of such professional competence of the educator «Psycho-emotional competence» and its main indicators, which should be paid attention to during activities related to the professional development of the educator, are provided. The definition of the phenomenon of «emotional intelligence» is given and the ways of developing the emotional intelligence of a teacher, in particular a teacher of a preschool education institution, are outlined. Originality: The directions of practical implementation of the work on the formation of the teacher’s emotional competence skills are indicated, namely with the help of training influences. These directions include: personal growth trainings for the development of teachers’ emotional intelligence; professional growth trainings for the development of emotional intelligence of preschoolers; teacher’s pedagogical reflection trainings. A general definition of the concept of pedagogical reflection is given. An overview of trainings offered by domestic researchers in the field of developing the emotional intelligence of teachers is provided. Conclusions were made about the importance of the development of a teacher’s emotional intelligence for the effective performance of professional duties, including the formation of a child’s social and civic competence.

References

Андрющенко Т. К. Нетворкінг «Розвиток емоційного інтелекту педагогів» у контексті компенсаторної освіти. Педагогічний вісник. 2023. №2. С.39-42

Боковець, О. І. Емоційний інтелект керівника як регулятор ділової взаємодії. International scientific innovations in human life. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House, Manchester, 2022. С. 567-571. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/c17bb17d-5f8b-4e63-8998-db1cf4c76d03/content

Волік Н. М. Тренінг для педагогів з розвитку емоційного інтелекту дітей дошкільного віку. Матеріали ІІ міжнародної науково-практичної конференції: «Актуальні питання сучасної педагогіки: творчість, майстерність, професіоналізм». Кременчук, 19.03.2021 року. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/conferences/issue/view/19.03.2021

Волік Н. М. Розвиток емоційного інтелекту дітей дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти: дис. … доктора філософії : 012. Запоріжжя, 2024. 299 с. URL: https://mdpu.org.ua/wp-content/uploads/2023/12/Disertatsiya_Volik-1.pdf

Деньга Н. М.Тренінг як засіб розвитку професійної рефлексії педагога. Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. 2016. №18. С. 79-85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2016_18_15.

Дрібас С. А. Технології розвитку емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку. Онлайн-курс підвищення кваліфікації. URL: https://genezum.org/course-details/tehnologiya-rozvytku-emociynogo-intelektu-u-diteydoshkilnogo-viku

Журавльова М. О. Емоційний інтелект як проблема психологічних досліджень. Наука і освіта: науково-практичний журнал Півд. наук. Центру АПН України. 2009. № 1/2. С. 57-61. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/13973/1/Zhuravlova%20M.%202009.pdf

Зарицька В. В. Соціально-психологічні чинники розвитку емоційного інтелекту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2021. № 2. С. 19-22. URL: https://doi.org/10.32782/psyvisnyk/2021.2.

Кобильченко В. В. Базові сценарії занять з тренінгу педагогічної рефлексії. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. Науково-методичний журнал. 2011. № 2 (60). С. 32-38. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5593/1/%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA

%D0%BE.PDF

Косенчук О. Г. Соціально-громадянська компетентність дошкільника: сучасний освітній вектор. Дошкільне виховання. 2023. №5, С. 8-10.

Марусинець М.М. Рефлексивний тренінг як засіб формування професійних здатностей педагога. Актуальні проблеми психології. Зб. наукових праць. 2013. Т. 4, Вип. 9. С. 178-190. URL: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v4/i9/18.pdf

Новак О. О. Шляхи розвитку емоційного інтелекту педагогічних працівників. Постметодика. 2010. № (6)97. С. 41-47.

Олійник Д. С. Формування соціально-громадянської компетентності у дітей старшого дошкільного віку. Інноваційні процеси в дошкільній освіті:теорія, практика, перспективи: зб. наукових праць: в 2-х ч..За заг.ред.: О.О. Максимової, М.А. Федорової. Житомир: ФОП Левковець, 2022. Ч.1. С. 73-76.

Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція: Наказ МОН України від 12.01.2021 р. №33. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Міністерства економіки України № 755-21 від 19.10.21 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartuvihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році: Лист МОН № 1/8504-22 від 27.07.22 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-okremi-pitannya-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osvitiu-20222023-navchalnomu-roci

Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році: Лист МОН № 1/12490-23 від 21.08.23 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-okremi-pitannya-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osvitiu-20232024-navchalnomu-roci

Швень Я. Л. Воркшоп «Розвиток емоційного інтелекту педагога». Методист. 2018. №9. С. 27-32.

Щодо організації освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році у закладах дошкільної освіти: Лист МОН від 27.08.24 р. № 1/15368-24. URL: https://mon.gov.ua/npa/shchodo-orhanizatsii-osvitnoho-protsesu-v-20242025-navchalnomu-rotsi-u-zakladakh-doshkilnoi-osvity

Published

2024-12-06

How to Cite

ВОЛІК, Н., ХОМИЧ, О., МІХІНА, Н., & МАЗУР, І. (2024). THE ROLE OF THE TEACHER’S EMOTIONAL INTELLIGENCE IN THE FORMATION OF THE SOCIAL AND CIVIL COMPETENCE OF A PRESCHOOL STUDENT. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 23–30. https://doi.org/10.32782/apv/2024.4.4

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION