THE PROBLEM OF USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN TERMS OF ENSURING ACADEMIC INTEGRITY IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRESCHOOL EDUCATION SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.4.5Keywords:
artificial intelligence, academic integrity, professional training of preschool education specialists.Abstract
The article is devoted to the substantiation of directions for overcoming the problem of using artificial intelligence in the conditions of ensuring academic integrity in the process of professional training of preschool educational specialists. The research is aimed at popularizing an environment that supports the ideals of academic integrity and motivates students to use AI responsibly. Summarizing the approaches of scientists, it is determined that the most common way of violating academic integrity in the last few years is the use of artificial intelligence, mainly embodied in ChatGpt, for writing academic texts. The danger of its use in relation to plagiarism, fabrication, falsification and deception is the absence of any connection with the author of the text. The use of artificial intelligence to select the methods or directions of work of a specialist in a specific pedagogical situation can be very helpful, because it optimizes the work of the educator, saving him time and thinking resources. However, each outcome of such collaboration must be carefully weighed, analyzed and tested in the context of efficacy and safety. Through the analysis of scientific sources and approaches of scientists to the concept of academic integrity, methods of using artificial intelligence to write academic texts that would meet the principles of academic integrity under the conditions of a responsible and ethical approach were identified: generation of ideas and construction of the structure of scientific work, editing and proofreading of the text, analysis of scientific sources , creating citations and references, paraphrasing and clarifying thoughts, plagiarism checking, help with data processing. The following organizational and pedagogical conditions for the formation and implementation of the educational process based on academic integrity are summarized: ensuring the motivation of all participants in the educational process to use artificial intelligence at the same time as ensuring academic integrity, ensuring the constant professional growth of all participants in the educational process, creating an appropriate informational pedagogical academic environment, clarity criteria for determining uniqueness, originality or, on the contrary, the borrowing of text or ideas, the focus of professional training on the practical direction, on creativity and independence in the performance of tasks.
References
Ільченко О. А. Академічна доброчесність в освітньо-науковому просторі вищої школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 81. С. 188–192.
Кудла М. В. Формування академічної доброчесності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки: теоретичний аспект. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2024. № 3. С. 360–369.
Мазуренко С. В. Аксіологічний вимір поняття «академічна доброчесність»: визначальні чинники. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Юридичні науки. 2023. Т. 34(73), № 3. С. 209–214.
Покотило К. М., Силкіна С. О. Академічна культура та доброчесність в освітньому процесі в умовах воєнних реалій (на прикладі архітектурного факультету Київського національного університету будівництва і архітектури). Слобожанський науковий вісник. Серія : Філологія. 2023. Вип. 3. С. 144–149.
Поліщук Л., Гайдукевич К. Академічна культура закладів вищої освіти України. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/286871
Фамілярська Л. Л. Використання штучного інтелекту в закладі дошкільної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. Вип. 16. С. 216–228.