PEDAGOGICAL CONDITIONS OF EFFECTIVE PEDAGOGICAL PARTNERSHIP AND COMMUNICATION IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF PRESCHOOL TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.4

Keywords:

condition, pedagogical conditions, partnership, pedagogical partnership, communication, pedagogical communication, social institutions, social situation of development, mental development, socialisation, educator, preschool education institution

Abstract

The relevance of the study is due to the growing role of pedagogical partnership in the context of modern preschool education. Effective communication and cooperation between all participants in the educational process – educators, children and parents – is a key factor in the successful development of a child. The purpose of the study is to theoretically substantiate the basic concepts of the topic, to determine the pedagogical conditions that contribute to effective pedagogical partnership and communication in the professional activity of a preschool teacher. Globalisation, informatisation, and the dynamics of social processes create new challenges for the education of preschool children. Changing roles of parents, increasing number of working mothers, expanding opportunities for preschool education – all this affects the nature of interaction between the family and preschool education institution. The success of preschool education depends on the effective interaction of all participants in the educational process: educators, children and parents. Modern children need a variety of stimuli for development, which requires educators to constantly update their knowledge and skills. Effective communication and cooperation between all participants in the educational process helps to create a comfortable environment for children's development. The relevance of the study is also confirmed by the lack of a sufficient number of scientific works devoted to the pedagogical conditions of effective pedagogical partnership and communication in the professional activity of preschool teachers in the context of modern challenges. In our opinion, the proposed pedagogical conditions will contribute to effective pedagogical partnership and communication in the professional activity of the preschool teacher, namely: professional readiness of the teacher to humanise the educational environment; ability of preschool teachers to communicative mobility; emotional and value attitude to all participants in the educational process; creation of a developmental speech environment; stimulation of partners to reflective activity. Prospects for further development are the creation of an elective course for students of the second (master's) level of higher education in the speciality 012 Preschool Education.

References

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 18.11.2024).

Вертугіна В.М., Кирієнко А.М. Формування навичок професійної комунікації майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у процесі педагогічної практики. Перспективи та інновації науки 2023, 14. С. 80–90. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47756/1/V_Vertuhina_PIN_14_2023_FPO.pdf (дата звернення: 18.11.2024).

Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навч.посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2006. 256 с. https://library.udpu.edu.ua/library_files/412009.pdf (дата звернення: 18.11.2024).

Голота Н., Карнаухова А.В. Організація педагогічного партнерства в ЗДО як умова забезпечення якості освіти дітей раннього та дошкільного віку. С. 66. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/350/9624/20050-1?inline=1 (дата звернення: 19.11.2024).

Грицишина Т. І. Соціалізація дітей старшого дошкільного віку як соціально-педагогічна проблема. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 12 (55). С. 12–15.

Завязун Т. Комунікативна компетентність як важливий чинник педагогічної діяльності вихователя дошкільної освіти. Варіативні моделі й технології трансформації професійного розвитку фахівців в умовах відкритої освіти: зб. матер. Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., 23 червня 2022 р. [ред. кол.: Пуховська Л.П., Просіна О.В. та ін. ]. Київ : ДЗВО «Ун-т менеджменту освіти», 2022. URL : surl.li/vvrmtl (дата звернення: 20.11.2024).

Кириченко, В. І. Організація партнерської взаємодії навчального закладу і батьків учнів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. № 1 2013: 319-326. URL : http://surl.li/equfkd (дата звернення: 20.11.2024).

Кирієнко А.М., Вертугіна В.М. Формування навичок професійної комунікації майбутніх вихователів у групах дітей раннього віку засобом педагогічної практики.. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2023. № 32. С. 330–332. URL : https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/article/view/1707/1727 (дата звернення: 20.11.2024).

Ковальчук В.А. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя: навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2023. 100 С. URL : http://surl.li/lhsznk (дата звернення: 20.11.2024).

Ковшар О.В. Теоретико-методичні засади організації передшкільної освіти : монографія / Олена Вікторівна Ковшар ; Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «Криворізький національний університет» МОН України. Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2015. URL : http://surl.li/ebjsaw (дата звернення: 05.11.2024).

Когут І. В. Визначення базисних компетенцій у структурі професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього педагога. URL : http://surl.li/utxorf (дата звернення 18.11.2024)

Литвин А.В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови» : практ . посібник. 2-е вид., доп. і перероб. Львів : ЛДУБЖД, 2018. 88 с. URL : http://surl.li/tkycwc (дата звернення: 05.11.2024).

Михальська С. Соціальна інституційна ситуація розвитку дитини старшого дошкільного віку. Science and Education, 2019, № 3. URL : https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2019/3_2019/9.pdf (дата звернення: 05.11.2024).

Мороз-Рекотова Л. В Вихователь ХХІ сторіччя: формування професійнокомунікативної культури майбутніх фахівців дошкільної освіти : монографія. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2022. 256 с. URL : http://surl.li/vjghxy (дата звернення: 19.11.2024).

Мусатов С.О. Педагогічна комунікація: психологічні витоки та особливості. Науково-методичний збірник / за ред. М.М,Заброцького. Житомир-Київ, ЖОІППО, 2005. С. 21–29. URL : http://surl.li/ypyqsm (дата звернення: 14.11.2024).

Прищак М.Д. Теоретико-методологічні основи педагогічної комунікації. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2010. № 6. URL : http://surl.li/wbvyie (дата звернення: 14.11.2024).

Пріма Р.М., Замелюк М.І., Триндюк В.А. Комунікативна мобільність майбутнього педагога-вихователя: теоретичний аспект. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2020, 191. С. 24–28. URL : http://surl.li/cgtfzl (дата звернення: 19.11.2024).

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти». 2021. URL : https://document.vobu.ua/doc/7529 (дата звернення: 14.11.2024).

Словник-довідник з професійної педагогіки / за ред. А.В.Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. URL : https://www.pedagogic-master.com.ua/public/semenova/slovnik.pdf, С. 193.

Epstein J. School and Family Partnerships / / in Encyclopedia of Educational Research, edited by M. Alkin. New York : McMillan, 1992 р. 8., URL : https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED343715.pdf (дата звернення: 14.11.2024).

Published

2024-12-30

How to Cite

SUIATYNOVA К. (2024). PEDAGOGICAL CONDITIONS OF EFFECTIVE PEDAGOGICAL PARTNERSHIP AND COMMUNICATION IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF PRESCHOOL TEACHER. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 26–33. https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.4

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION