ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА ТА КОМУНІКАЦІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.4

Ключові слова:

умова, педагогічні умови, партнерство, педагогічне партнерство, комунікація, педагогічна комунікація, соціальні інститути, соціальна ситуація розвитку, психічний розвиток, соціалізація, вихователь, заклад дошкільної освіти

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена зростаючою роллю педагогічного партнерства в контексті сучасної дошкільної освіти. Ефективна комунікація та співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – вихователями, дітьми та батьками – є ключовим фактором успішного розвитку дитини. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати основні поняття теми, визначити педагогічні умови, які сприяють ефективному педагогічному партнерству та комунікації в професійній діяльності вихователя закладу дошкільної освіти. Глобалізація, інформатизація, динаміка соціальних процесів створюють нові виклики для виховання дітей дошкільного віку. Зміна ролей батьків, зростання кількості працюючих матерів, розширення можливостей дошкільної освіти – все це впливає на характер взаємодії сім'ї та закладу дошкільної освіти. Успішність дошкільної освіти залежить від ефективної взаємодії всіх учасників освітнього процесу: вихователів, дітей та батьків. Сучасні діти потребують різноманітних стимулів для розвитку, що вимагає від вихователів постійного оновлення своїх знань і вмінь. Ефективна комунікація та співпраця між усіма учасниками освітнього процесу сприяє створенню комфортного середовища для розвитку дітей. Актуальність дослідження підтверджується також відсутністю достатнього числа наукових робіт, присвячених саме педагогічним умовам ефективного педагогічного партнерства та комунікації в професійній діяльності вихователя закладу дошкільної освіти в контексті сучасних викликів. На нашу думку, запропоновані педагогічні умови сприятимуть ефективному педагогічному партнерству та комунікації в професійній діяльності вихователя закладу дошкільної освіти, а саме: професійна готовність вихователя до гуманізації освітнього середовища; здатність вихователів закладів дошкільної освіти до комунікативної мобільності; емоційно-ціннісне ставлення до всіх учасників освітнього процесу; створення розвивального мовленнєвого середовища; стимулювання партнерів до рефлексивної діяльності. Перспективами подальшого розвитку є створення елективного курсу для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 18.11.2024).

Вертугіна В.М., Кирієнко А.М. Формування навичок професійної комунікації майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у процесі педагогічної практики. Перспективи та інновації науки 2023, 14. С. 80–90. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47756/1/V_Vertuhina_PIN_14_2023_FPO.pdf (дата звернення: 18.11.2024).

Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навч.посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2006. 256 с. https://library.udpu.edu.ua/library_files/412009.pdf (дата звернення: 18.11.2024).

Голота Н., Карнаухова А.В. Організація педагогічного партнерства в ЗДО як умова забезпечення якості освіти дітей раннього та дошкільного віку. С. 66. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/350/9624/20050-1?inline=1 (дата звернення: 19.11.2024).

Грицишина Т. І. Соціалізація дітей старшого дошкільного віку як соціально-педагогічна проблема. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 12 (55). С. 12–15.

Завязун Т. Комунікативна компетентність як важливий чинник педагогічної діяльності вихователя дошкільної освіти. Варіативні моделі й технології трансформації професійного розвитку фахівців в умовах відкритої освіти: зб. матер. Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., 23 червня 2022 р. [ред. кол.: Пуховська Л.П., Просіна О.В. та ін. ]. Київ : ДЗВО «Ун-т менеджменту освіти», 2022. URL : surl.li/vvrmtl (дата звернення: 20.11.2024).

Кириченко, В. І. Організація партнерської взаємодії навчального закладу і батьків учнів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. № 1 2013: 319-326. URL : http://surl.li/equfkd (дата звернення: 20.11.2024).

Кирієнко А.М., Вертугіна В.М. Формування навичок професійної комунікації майбутніх вихователів у групах дітей раннього віку засобом педагогічної практики.. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2023. № 32. С. 330–332. URL : https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/article/view/1707/1727 (дата звернення: 20.11.2024).

Ковальчук В.А. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя: навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2023. 100 С. URL : http://surl.li/lhsznk (дата звернення: 20.11.2024).

Ковшар О.В. Теоретико-методичні засади організації передшкільної освіти : монографія / Олена Вікторівна Ковшар ; Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «Криворізький національний університет» МОН України. Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2015. URL : http://surl.li/ebjsaw (дата звернення: 05.11.2024).

Когут І. В. Визначення базисних компетенцій у структурі професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього педагога. URL : http://surl.li/utxorf (дата звернення 18.11.2024)

Литвин А.В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови» : практ . посібник. 2-е вид., доп. і перероб. Львів : ЛДУБЖД, 2018. 88 с. URL : http://surl.li/tkycwc (дата звернення: 05.11.2024).

Михальська С. Соціальна інституційна ситуація розвитку дитини старшого дошкільного віку. Science and Education, 2019, № 3. URL : https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2019/3_2019/9.pdf (дата звернення: 05.11.2024).

Мороз-Рекотова Л. В Вихователь ХХІ сторіччя: формування професійнокомунікативної культури майбутніх фахівців дошкільної освіти : монографія. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2022. 256 с. URL : http://surl.li/vjghxy (дата звернення: 19.11.2024).

Мусатов С.О. Педагогічна комунікація: психологічні витоки та особливості. Науково-методичний збірник / за ред. М.М,Заброцького. Житомир-Київ, ЖОІППО, 2005. С. 21–29. URL : http://surl.li/ypyqsm (дата звернення: 14.11.2024).

Прищак М.Д. Теоретико-методологічні основи педагогічної комунікації. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2010. № 6. URL : http://surl.li/wbvyie (дата звернення: 14.11.2024).

Пріма Р.М., Замелюк М.І., Триндюк В.А. Комунікативна мобільність майбутнього педагога-вихователя: теоретичний аспект. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2020, 191. С. 24–28. URL : http://surl.li/cgtfzl (дата звернення: 19.11.2024).

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти». 2021. URL : https://document.vobu.ua/doc/7529 (дата звернення: 14.11.2024).

Словник-довідник з професійної педагогіки / за ред. А.В.Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. URL : https://www.pedagogic-master.com.ua/public/semenova/slovnik.pdf, С. 193.

Epstein J. School and Family Partnerships / / in Encyclopedia of Educational Research, edited by M. Alkin. New York : McMillan, 1992 р. 8., URL : https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED343715.pdf (дата звернення: 14.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

СУЯТИНОВА, К. (2024). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА ТА КОМУНІКАЦІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 26–33. https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають