INTEGRAL COMPETENCE AS A BASIC COMPETENCE IN PREPARING A FUTURE EDUCATOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.3

Keywords:

competence, integral competence, future pre-school teachers, integral competence components

Abstract

The relevance of analysing and determining the components of integral competence of future educators is conditioned by the requirements of regulatory documents in the field of pre-school education. Regulatory documents require the formation of abilities to act independently, uncommonly in difficult professional situations; to make balanced professional decisions; a high enough level of integral competence of a future educator will ensure active employment in the labour market, selfactualization, self-expression, manifestation of professionalism. The article aims to substantiate the essence and structural components of the integral competence of a future specialist of the first (bachelor) level in the specialty 012 “Pre-school education.” In the course of the research, we used such methods as analysis, synthesis, generalization, systematization to clarify the concept “integral competence of future educators,” define its components, and group the general and professional competencies according to each component. Based on the analysis of normative documents, it was found that the integral competence of future teachers of preschool education is the result of the formation of a system of general and professional competencies and provides their ability to implement complete specialized tasks of development, training, and education of young and pre-school children in pre-school education institutions. Based on the analysis of the professional standard of pre-school teachers (basic labour functions of a teacher) and educational and professional program for bachelor training in specialty 012 “Pre-school eeducation,” we determine the structure of integral competence of a future teacher of pre-school education (psychological and pedagogical, organizational and methodical, which are formed by each component.

References

Бєлєнька Г.В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу : монографія. Київ : Університет, 2011. 320 с.

Марусинець М. Формування інтегральної психолого-педагогічної компетентності викладача закладу вищої освіти. Освітній простір України. 2018. № 14. С. 81–88.

Освітньо-професійна програма «Дошкільна освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://eenu.edu.ua/sites/ default/ files /Files/ osvitnya_programa_2020_new.pdf.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій України : Постанова Кабінету Міністрів України № 509 від 12.06.2019 р., № 519 від 25.06.2020р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1341-2011-%D0% BF#Tex

Про унесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення Стандартів вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 30 квітня 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-unesennya-zmin-dometodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-vishoyi-osviti-1.

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти», 2021. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti.

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, спеціальність 012 – «Дошкільна освіта» : наказ Міністерства освіти і науки України від 21.11 2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/ 2021 /07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf

Теличко Т.В. Структурні складники фахової компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 29. Т. 2. С. 111-114.

Толочко С.В. Інтегральна компетентність педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної педагогічної освіти. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2019. №1(28). С. 22-28.

Хмелевська І.О. Структура інтегральної компетентності майбутніх викладачів мистецьких дисциплін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. № 7 (91). С. 304–316.

Published

2022-04-13

How to Cite

БАРТКІВ, О., & ДУРМАНЕНКО, Є. (2022). INTEGRAL COMPETENCE AS A BASIC COMPETENCE IN PREPARING A FUTURE EDUCATOR. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 18–24. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.3

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION