THE ESSENCE OF THE PHENOMENON OF FINANCIAL ACTIVITY PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.6

Keywords:

financial activity, financial provision, activity, financing, budget financing, budget allocation, preschool education institution

Abstract

The article analyzes various scientific problems in the study of definitions of financial activities of preschool education. Based on the analysis of the scientific literature, the content of the essence of the financial activity of the preschool institution is highlighted. The author analyzes different approaches to the definition of «financial activity», «activity», «financial security». It was found that the understanding of financial activities aims to ensure the systematic receipt and efficient use of financial resources, compliance with settlement and credit discipline, achieving a rational ratio of own and borrowed funds, financial stability in order to effectively operate the institution. It were studied that the common opinion of some authors is that they consider activity as the most important form of manifestation of a person's active attitude to reality. In the context of our study, we consider human activity as a specialist in the management of educational institutions - that is, the type of activity that is associated with work and study. Modern researchers emphasize that the financial support of training means a set of economic forms and methods that arise in the process of creating, distributing, redistributing and using the fund of financial resources, which is formed from budgetary sources and other revenues and aimed at maintaining and developing educational training institutions. It is determined that under the financial activity of the head of the preschool institution we understand a specific activity aimed at ensuring the quality of life of all participants in pedagogical interaction, the development of the material and technical base of the institution.

References

Фінансовий словник-довідник. М.Я. Дем’яненко, Ю.А. Лузан, П.Т. Каблук та ін. Харків : IAE YAAH, 2003. 554.

Педагогічний словник. За ред. М.Д. Ярмаченка. Київ : Педагогічна думка, 2001. 516 с.

Менеджмент: теорія і практика : підручник. 2 - ге вид., перероб і доп. Тернопіль: Карт – бланки, 2003. 490с.

Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 7 (МСБО 7) Звіт про рух грошових коштів. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_019.

Євась Т.В., Шаєвська Н.М. Теоретичні аспекти оцінки ефективності фінансової діяльності підприємства. ХІІІ міжнародна наукова інтернет-конференція Соціум. Наука. Культура, 25-27 січня 2017 р. URL: http://intkonf.org/evas-tv-shaevska-nm-teoretichni-aspekti-otsinki-efektivnosti-finansovoyi-diyalnosti-pidpriemstva/.

Кузьменко Ю.А. Аналіз досвіду формування готовності фахівців різного профілю до фінансово-економічної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. редкол.: Т. І. Сущенко (гол. ред.) та ін. Запоріжжя: КПУ, 2018. Вип. 58–59 (111–112). С. 504–514.

Непочатенко О.О. Фінанси підприємств : підручник О.О. Непочатенко, Н.Ю. Мельничук. К. : «Центр учбової літератури», 2013. 504 с.

Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 № 2542-III. Відомості Верховної Ради України. 2001. Ст. 2.

Олексюк Н.В. Фінансова політика та економічне регулювання. Наукові праці НДФІ. В. 4 (37). 2006. С. 73-80.

Published

2021-05-14

How to Cite

СМОЛЮК, С. (2021). THE ESSENCE OF THE PHENOMENON OF FINANCIAL ACTIVITY PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 35–39. https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.6

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION