THEATRICALIZED PLAY ACTIVITY AS A TECHNOLOGY FOR EMOTIONAL DEVELOPMENT OF PRESCHOOLERS WITH MENTAL RETARDATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.17

Keywords:

emotional development, emotional and volitional sphere, preschoolers with mental retardation, theatrical play activity, correctional and developmental technology, impaired development.

Abstract

In the article, the ways of development of the emotional and volitional sphere of preschool children with delayed mental development are considered. It is indicated that the emotional and volitional sphere is a complex of properties of a person’s personality, characterizing the content, quality and dynamics of their feelings and emotions. The specificity of the emotional and volitional sphere in children with mental retardation, which is manifested in the inability to concentrate on purposeful activity for a long time, is characterized. Low level of voluntary mental activity, manifestation of negative characteristics of crisis development, difficulties in establishing communicative contacts, emergence of emotional disorders are the psychological reasons for instability of the emotional and volitional sphere. It is noted that among the psychologically corrective techniques through which it is possible to have a positive impact on the emotional development of children with mental retardation, there is theatrical play activity, because it allows children to discharge emotionally and physically, promotes the formation of leadership skills, ability to communicate with peers, to find ways to communicate, overcoming a sense of timidity. It is researched that correctional and developmental work with preschool children with mental retardation should include such directions of theatrical activity as director’s games, table picture theater, table puppet theater; drama games with fingers, drama games with puppets, improvisation. Exercises for the development of imagination and attention are characterized; exercises for the formation of skills to understand and emotionally express the state of the characters through intonation; to find means of expression to adequately express their mood through facial expressions; exercises that form the ability to psychologically tune into the future action, to quickly switch from one to another, control facial expression, posture, gestures; ability to change their experiences, facial expressions, gait, movement according to the emotional state.

References

Алексєєв В., Давидов Н. Педагогічні проблеми вдосконалення навчального процесу на основі використання ЕОМ. М.: ВПА, 1988.

Аніщенко Н., Саприкіна В. Вплив музично-театральної діяльності на розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку. 2014. С. 62–70. URL: http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2014_1/10.pdf (дата звернення 05.04.2022).

Афузова Г. В., Федорова І. В. Театралізована гра як засіб корекції емоційної сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2011. С. 316–318.

Баташева Н. І. Особливості емоційної сфери дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Молодий вчений. 2016. № 5. С. 535–538.

Баташева Н. І. Інноваційні технології формування емоційної сфери у дітей із затримкою психічного розвитку. Освіта осіб з особливими потребами : виклики сьогодення : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції 21 червня 2018 року. К. : «Наша друкарня». 2018. 176 с

Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 1991. 480 с.

Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників / упоряд. І. В. Молодушкіна. Х. : Вид. група «Основа», 2011. 167 с.

Лазаренко В. В. Розвиток емоційного інтелекту дітей дошкільного віку у театралізованій діяльності. Молодий учений, №12 (76) грудень, 2019. С. 279–282. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/ view/1234/1199 (дата звернення 23.06.2022).

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М., 1989. 781 с.

Руденко Л. М. Міжособистісні стосунки дітей з розумовою відсталістю як детермінанта агресивної поведінки. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Сер. : Педагогічні та історичні науки. 2014. Вип. 121. С. 197–205. 11. Трофаїла Н. Д. Емоційний розвиток дітей дошкільного віку. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Випуск 1.45(106). 2014.∙ С. 155–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2014_1.45_35. (дата звернення 23.06.2022).

Шульженко Д. І. Емпіричне дослідження особливостей емоційної регуляції у дітей з затримкою психічного розвитку. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 22(2). С. 294–304.

Published

2022-09-09

How to Cite

БОЙЧУК, Ю., ДРОЖИК, Л., НАУМЕНКО, Н., & ЩЕРБАК, І. (2022). THEATRICALIZED PLAY ACTIVITY AS A TECHNOLOGY FOR EMOTIONAL DEVELOPMENT OF PRESCHOOLERS WITH MENTAL RETARDATION. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 114–123. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.17

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION