ТЕАТРАЛІЗОВАНА ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА ІЗ ЗПР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.17

Ключові слова:

емоційний розвиток, емоційно-вольова сфера, дошкільники з затримкою психічного розвитку, театралізована ігрова діяльність, корекційно-розвиткові технології, порушений розвиток.

Анотація

В статті розглянуто шляхи розвитку емоційно-вольової сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку. Зазначено, що емоційно-вольова сфера являє собою комплекс властивостей особистості людини, що характеризують зміст, якість та динаміку її почуттів та емоцій. Охарактеризовано специфіку емоційно-вольової сфери у дітей з затримкою психічного розвитку, що проявляється у неможливості на тривалий час сконцентруватися на цілеспрямованій діяльності. Виявлено, що психологічною причиною нестійкості емоційно-вольової сфери є низький рівень довільної психічної активності, прояв негативних характеристик кризового розвитку, труднощі у встановленні комунікативних контактів, поява емоційних розладів. Наголошено на тому, що серед психокорекційних технологій, завдяки яким можна здійснити позитивний вплив на емоційний розвиток дітей із затримкою психічного розвитку, є театралізована ігрова діяльність, оскільки дозволяє дітям емоційно та фізично розрядитися, сприяє формуванню лідерських якостей, умінню спілкуватися з однолітками, знаходити способи спілкування, долаючи почуття боязкості. Досліджено, що корекційно-розвиткова робота з дошкільниками з затримкою психічного розвитку має включати такі напрямки театралізованої діяльності, як режисерські ігри: настільний театр картинок, настільний театр ляльок; ігри-драматизації з пальчиками, ігри-драматизації з ляльками, імпровізація. Охарактеризовано вправи для розвитку уяви та уваги; вправи для формування вмінь розуміти та емоційно виражати стани героїв за допомогою інтонації; знаходити засоби виразності для адекватного вираження свого настрою за допомогою міміки; вправи, які формують вміння психологічно налаштуватися на виконання майбутньої дії, швидко переключатися з однієї на іншу, контролювати міміку, позу, жести; здатність змінювати свої переживання, вираз обличчя, ходу, рух відповідно до емоційного стану.

Посилання

Алексєєв В., Давидов Н. Педагогічні проблеми вдосконалення навчального процесу на основі використання ЕОМ. М.: ВПА, 1988.

Аніщенко Н., Саприкіна В. Вплив музично-театральної діяльності на розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку. 2014. С. 62–70. URL: http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2014_1/10.pdf (дата звернення 05.04.2022).

Афузова Г. В., Федорова І. В. Театралізована гра як засіб корекції емоційної сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2011. С. 316–318.

Баташева Н. І. Особливості емоційної сфери дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Молодий вчений. 2016. № 5. С. 535–538.

Баташева Н. І. Інноваційні технології формування емоційної сфери у дітей із затримкою психічного розвитку. Освіта осіб з особливими потребами : виклики сьогодення : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції 21 червня 2018 року. К. : «Наша друкарня». 2018. 176 с

Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 1991. 480 с.

Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників / упоряд. І. В. Молодушкіна. Х. : Вид. група «Основа», 2011. 167 с.

Лазаренко В. В. Розвиток емоційного інтелекту дітей дошкільного віку у театралізованій діяльності. Молодий учений, №12 (76) грудень, 2019. С. 279–282. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/ view/1234/1199 (дата звернення 23.06.2022).

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М., 1989. 781 с.

Руденко Л. М. Міжособистісні стосунки дітей з розумовою відсталістю як детермінанта агресивної поведінки. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Сер. : Педагогічні та історичні науки. 2014. Вип. 121. С. 197–205. 11. Трофаїла Н. Д. Емоційний розвиток дітей дошкільного віку. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Випуск 1.45(106). 2014.∙ С. 155–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2014_1.45_35. (дата звернення 23.06.2022).

Шульженко Д. І. Емпіричне дослідження особливостей емоційної регуляції у дітей з затримкою психічного розвитку. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 22(2). С. 294–304.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

БОЙЧУК, Ю., ДРОЖИК, Л., НАУМЕНКО, Н., & ЩЕРБАК, І. (2022). ТЕАТРАЛІЗОВАНА ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА ІЗ ЗПР. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 114–123. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.17

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА