PECULIARITIES OF THE ORGANIZATION OF EDUCATIONAL ACTIVITY WITH CHILDREN IN THE CONDITIONS OF THE GROUPS OF DIFFERENT AGES OF PEI (PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.2

Keywords:

a child of preschool age, groups of different ages, organization of educational activities in mixed-age group.

Abstract

The article is devoted to the characteristics of the organization of educational activities in the group of different ages of preschool educational institution. The purpose of the article is to describe the features of the interaction of children in mixed-age groups, especially the organization of regime moments and direct educational activities with children. The concept of a different age group is defined as a community of children who differ in age, level of physical, intellectual and social development and are united on the basis of a common social interest or to achieve a common goal. In this regard, it is clarified that any group of preschool education can be considered as a group of different ages, as children of one year of birth differ in terms of physical, mental, intellectual level of development, and therefore must study in different individual educational programs. The psychological mechanisms of interaction of children of different ages are generalized, which are reflected in the nature of development of each child (mechanism of imitation for younger, mechanism of maturation for older age) and determine the position of the child in interaction: "senior" - "junior". Such mechanisms determine the construction of the educational process in groups of different age. The difficulties that arise in the work of educators in groups of different age are analyzed: constant communication with younger children limits the interests and worldview of older children, there is a lag in their development; there are difficulties in organizing the daily routine; in the educational activities of groups of different age the teacher has to spend 2-3 times more time; time distribution between senior and junior subgroups. As a result, older children may not be fully prepared for school compared to their peers. The peculiarities of the game in children of different ages are determined. The importance of careful thinking and special organization of the developmental environment in the group room, timely preparation and proper placement of didactic and visual aids is indicated. The prospect of further research is the study of the preparation of future teachers in the field of preschool education to work in mixed-age groups.

References

Андрющенко Т. К. Формування здоров’язбережувальної компетентності в дітей у різновікових групах ДНЗ. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. 2016. № 4. С. 13–17.

Зотова І. В. Формування мовленнєвого спілкування дошкільників в умовах різновікових груп. Наука і освіта. 2013. № 3. С. 67–71.

Кавиліна Г. К. Педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до організації образотворчої діяльності в різновікових групах дошкільного навчального закладу. Наука і освіта. 2013. № 1–2. С. 166–169.

Кирста Н., Піндус Х. Організаційно-педагогічні засади функціонування навчально-виховного процесу в різновікових групах сучасних ДНЗ. Освітній простір України. 2017. Вип. 9. С. 163–169.

Левінець Н., Плохута Я. Сучасні підходи до моделювання здоров’язбережувального середовища різновікової групи ДНЗ. Вісник Інституту розвитку дитини. Сер. : Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 35. С. 87–93.

Марчук О., Мельничук Л., Шкабаріна М. Професійна підготовка майбутніх педагогічних працівників у сфері дошкільної освіти до роботи з дітьми у різновіковій групі. Нова педагогічна думка. 2021. № 1. С. 115–119.

Мельник Н. І. Соціалізація дітей дошкільного віку на засадах групової взаємодії у різновікових групах. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 5. С. 17–20.

Published

2021-10-27

How to Cite

ЄМЧИК, О. (2021). PECULIARITIES OF THE ORGANIZATION OF EDUCATIONAL ACTIVITY WITH CHILDREN IN THE CONDITIONS OF THE GROUPS OF DIFFERENT AGES OF PEI (PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS). Acta Paedagogica Volynienses, (3), 9–14. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.2

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION