WITH THE FEATURES OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS AT THE PRESENT STAGE OF EDUCATIONAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.13

Keywords:

professional and pedagogical formation, teacher, pedagogical mastery, primary level

Abstract

The article is concerned with the features of professional and pedagogical development of primary school teachers at the present stage of educational development. The modern requirements to the professional training of primary school teachers, the stages of becoming a primary school teacher, the formation of professional competencies are analysed; the meaning of the concepts «professionalism», «pedagogical skill», «professional development», «professional orientation and adaptation» is verified. The problem of determining of formation and development of professional pedagogical training of primary school teachers is relevant, because in the process of preparation of the national pedagogical cadres of the new generation is focused on the disclosure of the specifics of stages of formation and development of professional-pedagogical education in Ukraine. It was the analysed of the approaches of scientists to the definition of development of professional-pedagogical preparation of teachers of primary schools in Ukraine. There was the following specified: adaptation of teachers to professional activity is a complex dynamic long process of systematic immersion of the teacher into the profession, which involves the formation of professional knowledge, skills, professionally important qualities necessary for further development; pedagogical mastery is the highest level of pedagogical activity and manifestation of creative activity of the teacher’s personality, that is, a complex of personality qualities, which provides self-organization of a high level of professional activity; professional development of a teacher is not only the growth and improvement of professional qualities of the individual, but also the destruction and professional destruction, which are characterized by changes in the psychological structure of the individual in the process of teaching. It was found out that at the stage of becoming a primary school teacher, professional activity is gradually stabilized, the level of its manifestation is individualized depending on psychological characteristics.

References

Бєлова Ю. Ю. Формування національних цінностей у студентів – майбутніх вчителів трудового навчання в процесі художньо-трудової діяльності : автореф. дис. ... кандидата педагогічних наук 13.00.02. Київ. 2004. 20 с.

Бордюгова Т. Г. Моральна цінність праці: філософсько-культурологічний аналіз : автореф. дис. ... кандидата педагогічних наук 09.00.04. Харків, 2008. 20 с.

Вишневський О. Український виховний ідеал і національний характер (витоки, деформації і сучасні виклики). Дрогобич, 2010. 160 с.

Державний стандарт початкової освіти. Учитель початкової школи. 2018. № 4 (вкладка). С. 1–16.

Захарченко Р. О. Виховання в школярів національної самосвідомості. Трудова підготовка в закладах освіти. № 2. 1996. С. 24–27.

Курач М. С. Розвиток творчих здібностей студентів у процесі художньо-проектної діяльності. Наука і освіта. 2014. № 7. С. 111–115.

Мельник Г. М. Формування базових професійних якостей в учнів профільних класів на заняттях з народних художніх ремесел : автореф. дис. ... кандидата педагогічних наук. 13.00.02. Київ, 2004. 19 с.

Муляр В. І. Самореалізація особистості як соціальна проблема (філософсько-культурологічний аналіз) : монографія. Житомир, 1997. 214 с.

Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1–2 та 3–4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. 336 с.

Тименко В. П. Практичний інтелект учнівської молоді: діагностика обдарованості : монографія. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2018. 117 с.

Published

2022-12-23

How to Cite

ДОРОЖ, І., & КОВАЛЬЧУК, А. (2022). WITH THE FEATURES OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS AT THE PRESENT STAGE OF EDUCATIONAL DEVELOPMENT. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 82–88. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.13

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION