ПРОФЕСІЙНА ТЕРМІНОЛОГІЯ ТА ДІЛОВЕ МОВЛЕННЯ У СФЕРІ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.16

Ключові слова:

термінологія, мистецтво, професійна мова, ділове мовлення, фахова комунікація, термін, лексика, терміносистема

Анотація

У статті досліджено теоретико-методологічні та практичні засади використання професійної термінології у сфері мистецтва як ключового інструмента фахової комунікації, наукової інтерпретації та освітнього процесу.Здійснено систематизацію основних підходів до дефініювання поняття «термін» у працях сучасних українських дослідників; проаналізовано особливості функціонування термінологічних одиниць у контексті мистецької комунікації. Наголошено, що професійна термінологія мистецької галузі виконує номінативну, когнітивну, дидактичну та комунікативну функції, забезпечуючи точність передавання знань і формування єдиного фахового простору.Висвітлено специфіку ділового мовлення в мистецькій сфері та його роль у становленні професійної компетентності, культурної самосвідомості й ефективної міждисциплінарної взаємодії. Проаналізовано сучасний стан української мистецтвознавчої термінології, тенденції її оновлення, процеси запозичення й адаптації іншомовних (передусім англомовних) термінів, а також окреслено проблеми стандартизації та уніфікації термінів у фахових текстах. Розглянуто приклади використання термінів у художньо-критичному, кураторському та академічному дискурсах, що дозволяє визначити рівень термінологічної упорядкованості сучасного мистецького дискурсу.Підкреслено значення професійної мови як чинника формування фахової компетентності майбутніх митців, дизайнерів і педагогів мистецьких дисциплін. Обґрунтовано необхідність формування термінологічної культури як складової мовної грамотності сучасного фахівця у сфері культури та мистецтва. Запропоновано напрями вдосконалення термінологічного апарату мистецької галузі шляхом міждисциплінарної взаємодії, оновлення освітніх програм, розроблення науково-методичного забезпечення й активізації професійного діалогу в межах академічної спільноти.

Посилання

Вакуленко М. О. Професійна термінологія в гуманітарному дискурсі: теоретичні та прикладні аспекти. Термінологічний вісник. Вип. 9. Київ : Інститут української мови НАН України, 2019. С. 45–57.

Гаврилюк С. В. Особливості використання термінів у мистецьких текстах: сучасний підхід. Мистецька освіта: традиції та інновації: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 14 квітня 2021 р.). [ред. кол.: О. І. Петренко та ін.]. Київ : НАОМА, 2021. С. 112–115.

Карабан В. І. Узусні перекладацькі трансформації / В. І. Карабан, А. В. Карабан // Стиль і переклад. 2018. Вип. 1. С. 186-204. http://nbuv.gov.ua/UJRN/stt_2018_1_17.

Квитко І. С. Термін як основна одиниця термінологічної системи / Теоретичні питання культури, освіти і виховання. 2012. Вип. 45. С. 21–24. https://nmetau.edu.ua/file/tpkov_2012_45_24.pdf

Кочан І. М. Становлення української мистецтвознавчої термінології: історичний та сучасний вимір. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. Вип. 17. Хмельницький : ХНУ, 2022. С. 135–140.

Мірошник С. О. Термінологія наукового й ділового мовлення. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах: зб. наук. Праць. Київ : Університет «Україна», 2009. Вип. 19. C.146-152.

Пшенична Л. М. Термінологічна культура фахівця: виклики сучасної лінгвістики. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологія. Вип. 22. Острог : Видавництво НаУОА, 2023. С. 85–90.

Шевченко В. П. Професійне мовлення в культурологічній сфері: понятійно-термінологічна складова. Культура і сучасність. № 2(59). Київ : КНУКіМ, 2024. С. 17–23.

Концептуальні засади сучасної української термінології: колективна монографія / за ред. В. І. Шевченка, Н. О. Шишкіної. Київ : ІУМ НАН України, 2020. 256 с.

Мірошник С. О. Термінологія наукового і мистецького мовлення: виклики та перспективи. Мова і культура. Вип. 28, т. ІІ. Київ : Київський університет, 2019. С. 73–79.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ТРЕТЯК, Н., & МАРТІНА, О. (2025). ПРОФЕСІЙНА ТЕРМІНОЛОГІЯ ТА ДІЛОВЕ МОВЛЕННЯ У СФЕРІ МИСТЕЦТВА. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 114–120. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА