ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ОНЛАЙНОВОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.9

Ключові слова:

інформаційно-цифрова компетентність учнів початкових класів, НУШ, онлайновий інструментарій навчання, мовно-літературна освітня галузь, освітні компʼютерні програми, медіауроки.

Анотація

У статті визначено психолого-педагогічні умови формування інформаційно-цифрової компетентності в сучасній початковій школі; описано онлайнові інструменти, що формують інформаційно-цифрову компетентність молодших школярів; розкрито особливості застосування онлайнових інструментів на уроках мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі. Окреслено психолого-педагогічних умови (забезпечення адаптації системи роботи до вікових особливостей молодших школярів; упровадження системи роботи відповідно до етапів формування інформаційно-цифрової компетентності; систематичне застосування онлайнового інструментарію задля ефективного опанування молодшими школярами українською мовою та читанням), яких потрібно дотримуватися, щоб сформувати інформаційно-цифрову компетентність молодших школярів на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Доведено, що формування інформаційно-цифрової компетентності молодших школярів є складним процесом пізнавальної, практичної і контрольно-рефлексивної діяльності, який потребує поетапного здійснення відповідних дій учителя і учня, оптимального вибору форм, методів, засобів і видів навчальної діяльності. Інформаційно-цифрову грамотність розглядають у мовно-літературній галузі і визначають окремою змістовою лінією «Досліджуємо медіа». Автори програм таку змістову лінію розкривають через ознайомлення школярів із основами цифрової грамотності та формування в учнів умінь аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати інформацію в медіатекстах, створювати власні медіапродукти і використовувати їх для збагачення власного досвіду. Онлайнові інструменти створені з метою надання самостійності учням, заохочення їх до співпраці та спілкування між учителем та школярами. Деякі засоби інформаційно-цифрової компетентності можуть полегшити засвоєння навичок письма та читання. Прикладами таких інструментів є інтернет-дошки, інтернет-журнали, блоги, вікі та електронні книги. До електронних книг додано аудіо, інтерактивні завдання та вбудовані словники. Навичка аудіювання може бути розвинена за допомогою таких засобів інформаційно-комунікаційних технологій, як відео- та аудіофайли, додатки «Google подкасти», «Вчимо українські слова зі смарт-учителем», «Аудіоказки на українській мові», які доступні на платформі Play Market і в бібліотеці спільного використання аудіо-відео, зокрема в YouTube. Виокремлено основні функції онлайнового інструментарію на уроках мовно-літературної освітньої галузі (функція візуалізації; стимулювальна; комунікативна; естетична; функція зворотнього зв’язку; діагностична).

Посилання

Балакаюча абетка URL: https://www.youtube.com/watch?v= ch8WbaSoBKs&feature=youtu.be. (дата звернення: 20.04.2022).

Биков В. Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсінг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ. Інформаційні технології в освіті. 2011. Вип. 10. С. 8-23. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/itvo_2011_10_3. (дата звернення: 05.03.2022).

Буквограйка – вчимо українські літери та звуки граючись! URL: https://play.google.com/store/apps/ details?id=com.glowberry.AzbukaUAFree&hl=ru. (дата звернення: 10.04.2022).

Вчимо і граємо. Українська мова – словник та ігри. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=free. langame_ua.rivex. (дата звернення: 08.03.2022).

Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Шевченко Л.С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід: навчальний посібник; за ред. Гуревича Р.С. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. 348 с.

Державний стандарт початкової освіти (затверджений 21.02.2018р. постановою № 87 Кабінету Міністрів України). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5a8/de2/5e1/5a8de25e1504c877583228.doc. (дата звернення: 02.03.2022).

Закон України «Про освіту» 2017 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214519. (дата звернення: 04.03.2022).

Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи. Комп'ютер у школі та сім'ї. 2013. № 7. С. 3-6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2013_7_2. (дата звернення: 20.03.2022).

Кивлюк О.П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в системі навчальних дисциплін початкової школи. Початкова школа. 2004. № 4. С. 33–42.

Кивлюк О.П. Формування елементів компютерної грамотності молодших школярів: дис… канд. наук: 13.00.09; Чернігівський держ. педагогічний ун-т ім. Т.Г. Шевченка. Чернігів, 2007. С. 176-198.

Креолізовані тексти: нестандартний підхід до вивчення літератури. Вебінар. URL: https://naurok.com.ua/ post/kreolizovani-teksti-nestandartniy-pidhid-do-vivchennya-literaturi. (дата звернення: 15.03.2022).

Мишеняткова абетка. URL: https://www.mousealphabet.com/ua/. (дата звернення: 18.03.2022).

Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: використання інформаційно-комунікаційних технологій у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти». Київ : Генеза, 2019. 96 с.

Онопченко Г.В. Онлайн-тестування як компонент системи виявлення обдарованості у дітей. URL: http://otr. iod.gov.ua/images/pdf/2016/12/05.pdf. (дата звернення: 06.03.2022).

Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи. URL: http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/1-2-08-%D1%96.pdf. (дата звернення: 15.04.2022).

Ростовцев С.С. Доповнена реальність. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/1_2019/16. pf. (дата звернення: 10.03.2022).

Савченко О. Вивчення особистості молодшого школяра як передумова успішної організації його навчальної діяльності. Початкова школа. 2012. № 3 С. 1–6.

Співаковський О.В., Петухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів напряму підготовки Початкова освіта. Херсон : ХДУ, 2011.

Стеценко А.А. Використання ІКТ в навчально-виховному процесі. URL: https://vseosvita.ua/user/id21482. (дата звернення: 03.04.2022).

Типова освітня програма початкової освіти, розроблена під керівництвом Р.Б. Шияна (цикл І: 1-2 клас; цикл ІІ: 3-4 класи). URL: http://sokyryany.osv.org.ua/programi-13-23-01-23-01-2019/. (дата звернення: 20.02.2022).

Типова освітня програма початкової освіти, розроблена під керівництвом О.Я. Савченко (1-2 класи: затвер- джена від 08.10.2019р. № 1272 Наказом Міністерства освіти і науки України, 3-4 класи: затверджена від 08.10.2019р. № 1273 Наказом Міністерства освіти і науки України). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna serednya/ programy-1-4klas/2019/11/1-2-dodatki.pdfhttps://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ programy-1-4 klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf. (дата звернення: 18.04.2022).

Boonaert T., Vettenburg N. (2011) Young people’s internet use: Dividedor diversifi ed? Childhood 18(1): 54-66.

Fraillon J., Schulz W., & Ainley J. (2013). International Computer and Information Literacy Study: Assessment framework. URL: http://www.iea.nl/?id=303. (дата звернення: 15.03.2022).

Globalkidsonline URL: http://globalkidsonline.net/. (дата звернення: 16.03.2022).

Kuhlen R. Change of Paradigm in Knowledge Management – Framework for the Collaborative Production and Exchange of Knowledge.Knowledge Management: An asset for libraries and librarians. Collected papers from LIS professionals / Edited by Hans-Christoph Hobohm. München: K. G. Saur, 2003. P. 1-21. (IFLA Publications).

Ogara S.O. Investigating factors aff ecting social presence and user satisfaction with mobile instant messaging. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074756321400197. (дата звернення: 19.03.2022).

Valkenburg P., Soeters K., (2001) Children’s Positive and Negative Expiiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research/ 28(5): 652-675.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-10

Як цитувати

ГУДИМА, Н., & МЄЛЄКЄСЦЕВА, Н. (2022). ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ОНЛАЙНОВОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ НАВЧАННЯ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 61–71. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА