FORMATION OF INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCE OF JUNIOR PUPILS IN THE LESSONS OF LANGUAGE AND LITERATURE BRANCH BY MEANS OF ONLINE LEARNING TOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.9

Keywords:

information and digital competence of junior pupils, NUS, online learning tools, language and literature educational branch, educational computer programs, media lessons.

Abstract

The article defines the psychological and pedagogical conditions for the formation of information and digital competence in modern primary school; describes online tools forming junior pupils’ information and digital competence; reveals the peculiarities of the use of online tools in the lessons of language and literature educational branch in primary school. The psychological and pedagogical conditions (ensuring the adaptation of the system of work to the age characteristics of junior pupils; implementation of the system of work in accordance with the stages of formation of information and digital competence; systematic use of online tools for effective mastering of Ukrainian language and reading by junior pupils), which should be taken into account to form junior pupils’ information and digital competence in the lessons of language and literature educational branch are revealed. It is proved that the formation of information and digital competence of junior pupils is a complex process of cognitive, practical and control-reflective activities, which requires the gradual implementation of appropriate actions of a teacher and a pupil, optimal choice of forms, methods, tools and types of educational activities. Information and digital literacy is considered within the field of language and literature branch and is determined by a separate content line "Exploring the media". The authors of the syllabi reveal this content line by acquainting pupils with the basics of digital literacy and developing pupils' skills to analyze, interpret, critically evaluate information in media texts, create their own media products and use them to enrich their own experience. Online tools are designed to give pupils independence, encourage them to collaborate and communicate with a teacher and other pupils. Some information and digital competence tools can facilitate the acquisition of writing and reading skills. Examples of such tools are online boards, online magazines, blogs, wikis and e-books. E-books include audio, interactive tasks, and built-in dictionaries. Listening skills can be developed with the help of information and communication technologies such as video and audio files, applications "Google Podcasts", "Learning Ukrainian words with a smart teacher", "Audio tales in Ukrainian", which are available on Play Market and in the audio-video library, including YouTube. The main functions of online tools in the lessons of language and literature educational branch are defined: visualization function; stimulating; communicative; aesthetic; feedback; diagnostic function.

References

Балакаюча абетка URL: https://www.youtube.com/watch?v= ch8WbaSoBKs&feature=youtu.be. (дата звернення: 20.04.2022).

Биков В. Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсінг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ. Інформаційні технології в освіті. 2011. Вип. 10. С. 8-23. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/itvo_2011_10_3. (дата звернення: 05.03.2022).

Буквограйка – вчимо українські літери та звуки граючись! URL: https://play.google.com/store/apps/ details?id=com.glowberry.AzbukaUAFree&hl=ru. (дата звернення: 10.04.2022).

Вчимо і граємо. Українська мова – словник та ігри. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=free. langame_ua.rivex. (дата звернення: 08.03.2022).

Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Шевченко Л.С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід: навчальний посібник; за ред. Гуревича Р.С. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. 348 с.

Державний стандарт початкової освіти (затверджений 21.02.2018р. постановою № 87 Кабінету Міністрів України). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5a8/de2/5e1/5a8de25e1504c877583228.doc. (дата звернення: 02.03.2022).

Закон України «Про освіту» 2017 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214519. (дата звернення: 04.03.2022).

Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи. Комп'ютер у школі та сім'ї. 2013. № 7. С. 3-6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2013_7_2. (дата звернення: 20.03.2022).

Кивлюк О.П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в системі навчальних дисциплін початкової школи. Початкова школа. 2004. № 4. С. 33–42.

Кивлюк О.П. Формування елементів компютерної грамотності молодших школярів: дис… канд. наук: 13.00.09; Чернігівський держ. педагогічний ун-т ім. Т.Г. Шевченка. Чернігів, 2007. С. 176-198.

Креолізовані тексти: нестандартний підхід до вивчення літератури. Вебінар. URL: https://naurok.com.ua/ post/kreolizovani-teksti-nestandartniy-pidhid-do-vivchennya-literaturi. (дата звернення: 15.03.2022).

Мишеняткова абетка. URL: https://www.mousealphabet.com/ua/. (дата звернення: 18.03.2022).

Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: використання інформаційно-комунікаційних технологій у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти». Київ : Генеза, 2019. 96 с.

Онопченко Г.В. Онлайн-тестування як компонент системи виявлення обдарованості у дітей. URL: http://otr. iod.gov.ua/images/pdf/2016/12/05.pdf. (дата звернення: 06.03.2022).

Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи. URL: http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/1-2-08-%D1%96.pdf. (дата звернення: 15.04.2022).

Ростовцев С.С. Доповнена реальність. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/1_2019/16. pf. (дата звернення: 10.03.2022).

Савченко О. Вивчення особистості молодшого школяра як передумова успішної організації його навчальної діяльності. Початкова школа. 2012. № 3 С. 1–6.

Співаковський О.В., Петухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів напряму підготовки Початкова освіта. Херсон : ХДУ, 2011.

Стеценко А.А. Використання ІКТ в навчально-виховному процесі. URL: https://vseosvita.ua/user/id21482. (дата звернення: 03.04.2022).

Типова освітня програма початкової освіти, розроблена під керівництвом Р.Б. Шияна (цикл І: 1-2 клас; цикл ІІ: 3-4 класи). URL: http://sokyryany.osv.org.ua/programi-13-23-01-23-01-2019/. (дата звернення: 20.02.2022).

Типова освітня програма початкової освіти, розроблена під керівництвом О.Я. Савченко (1-2 класи: затвер- джена від 08.10.2019р. № 1272 Наказом Міністерства освіти і науки України, 3-4 класи: затверджена від 08.10.2019р. № 1273 Наказом Міністерства освіти і науки України). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna serednya/ programy-1-4klas/2019/11/1-2-dodatki.pdfhttps://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ programy-1-4 klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf. (дата звернення: 18.04.2022).

Boonaert T., Vettenburg N. (2011) Young people’s internet use: Dividedor diversifi ed? Childhood 18(1): 54-66.

Fraillon J., Schulz W., & Ainley J. (2013). International Computer and Information Literacy Study: Assessment framework. URL: http://www.iea.nl/?id=303. (дата звернення: 15.03.2022).

Globalkidsonline URL: http://globalkidsonline.net/. (дата звернення: 16.03.2022).

Kuhlen R. Change of Paradigm in Knowledge Management – Framework for the Collaborative Production and Exchange of Knowledge.Knowledge Management: An asset for libraries and librarians. Collected papers from LIS professionals / Edited by Hans-Christoph Hobohm. München: K. G. Saur, 2003. P. 1-21. (IFLA Publications).

Ogara S.O. Investigating factors aff ecting social presence and user satisfaction with mobile instant messaging. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074756321400197. (дата звернення: 19.03.2022).

Valkenburg P., Soeters K., (2001) Children’s Positive and Negative Expiiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research/ 28(5): 652-675.

Published

2022-06-10

How to Cite

ГУДИМА, Н., & МЄЛЄКЄСЦЕВА, Н. (2022). FORMATION OF INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCE OF JUNIOR PUPILS IN THE LESSONS OF LANGUAGE AND LITERATURE BRANCH BY MEANS OF ONLINE LEARNING TOOLS. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 61–71. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.9

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION