THE HERITAGE OF THE TRADITION OF UKRAINIAN SPIRITUAL SINGING IN THE COMPOSING CREATIVITY OF ARTISTS OF TODAY (ON THE EXAMPLE OF O. KOZARENKO’S “OSTROZKYI TRIPTYCH”)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-12

Keywords:

choral art of Ukraine, singing, spiritual singing, continuity, composer’s creative work, musical dramaturgy, cycle

Abstract

The selected scientific problems are determined by the study of spiritual choral art of Ukraine in the unity of performance and compositional creativity, namely: Ukrainian spiritual singing in the composer’s interpretation of contemporary artists. The purpose of the scientific article is to identify signs of the continuity of the tradition of Ukrainian spiritual singing in today’s composing creativity work (on the example of “Ostrozkyi triptych” by O. Kozarenko). In this case, we are talking about the root tradition of the national church singing art – Orthodox monodic singing. The methodology is based on a combination of historical-genetic, genre, stylistic, semantic, structural-functional, interpretative-performing and systemic approaches. The complex of methods makes it possible to identify the specifics of Ukrainian spiritual singing in the context of musical and performing creativity and determines individual genre and style decisions of its composer’s interpretation (songs of the Ostrozkyi napiv (chant)). The scientific novelty is that, for the first time, a systematic analysis of the spiritual choral cycle “Ostrozkyi triptych” by O. Kozarenko (1963–2023) was carried out from the point of view of the study of the continuity of the tradition of Ukrainian spiritual singing in the composing creativity of today’s artists. The following is substantiated in the Conclusions. “Ostrozkyi triptych” shows its orientation towards the prayer genre, which is reflected in the reliance on monody (the genesis of Ukrainian spiritual singing), in the selection of samples of the Ostrozkyi napiv. The etymon of the author’s genre name “triptych” appears, in a way, as an appeal to the designation of the cycle as a sonorous icon. Based on the study of the cycle, we can state that O. Kozarenko introduces a new genre name. “Ostrozkyi triptych” appears as a standard of Orthodox monody as an example of renewing the historical memory of the ethno-local liturgical tradition of Ostrozkyi napiv, appealing to the genesis of spiritual singing.

References

Болгарський Д. «Нині» Дмитро Болгарський про «Щедрик» і прадавні мотиви, 2020. Youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=QydOmTvM3cI&t=220s&pp=ygUj0JHQvtC70LPQsNGA0YHRjNC60LjQuSDRidC10LTRgNC40Lo%3D (дата звернення: 03.04. 2024).

Болгарський Д. Києво-Печерський розспів як церковно-співочий феномен української культури : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.01. Київ, 2002. 24 с.

Варавкіна-Тарасова Н. П. Духовний зміст музичного твору : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав.: 17.00.03. Харків, 2014. 19 с.

Заверуха О. Історико-типологічні принципи хорового письма в українській музиці. Художня культура. Актуальні проблеми. Київ, 2020. Вип. 16 (2). C. 36–40.

Коменда О. Олександр Козаренко: піаніст, композитор, музикознавець. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 252 с.

Мацієвський І. Ігри і співголосся. Контонація : Музикологічні розвідки. Тернопіль : Астон, 2002. 172 с.

Олександр Козаренко: Недочитана партитура життя… Спогади про митця : науково-публіцистичне видання / упор. Г. Карась, Р. Дзундза. Івано-Франківськ, 2023. 352 с.

Патер А. Виконавські виміри української сакральної музики : дис. … доктора філософії : 025 «Музичне мистецтво». ЛНУ імені І. Франка; Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 237 с.

Романюк І., Дімітрієва С. Галицький напів як феномен українського церковного монодичного співу. Fine Art and Culture Studies, 2021. Вип. 1. С. 90–98.

Романюк І., Яструб О. «Острозький триптих» О. Козаренка: досвід композиторської інтерпретації православної монодії. Fine Art and Culture Studies, 2023. Вип. 4. С. 63–74.

Сиротинська Н. Перло многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії. Львів : Тетюк Т. В., 2014. 334 с.

Словник іншомовних слів / ред. О. Мельничук. Київ : УРЕ Енциклопедія, 1974. 766 с. URL: https://archive.org/details/inshomovnyx1974/page/n93/mode/2up 3D (дата звернення: 22.01.2024).

Тимофеєва К. Порівняльний аналіз як метод інтерпретології (на прикладі фортепіанного виконавства) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. Харків, 2009. 18 с.

Цалай-Якименко О., Ясиновський Ю. Музичне мистецтво давнього Острога. Острозька давнина. Науковий збірник. Львів, 1995. Т. І. С. 74–89.

Шаповалова Л. Духовна реальність музичного твору і методи її пізнання. Проблеми взаємодії мистецтвознавства, педагогіки та теорії і практики освіти : зб. наук. ст. / ХНУМ ім. І. П. Котляревського. Харків, 2014. Вип. 40. С. 11–32.

Ясіновський Ю. Українська монодія ранньомодернової доби в музично-аналітичному дискурсі. Історія української музики: Дослідження, вип. 22 / УКУ, Львівська національна музична академія ім. М. Лисенка. Львів, 2014. 84 с.

Published

2024-09-03

How to Cite

РОМАНЮК, І., & ЯСТРУБ, О. (2024). THE HERITAGE OF THE TRADITION OF UKRAINIAN SPIRITUAL SINGING IN THE COMPOSING CREATIVITY OF ARTISTS OF TODAY (ON THE EXAMPLE OF O. KOZARENKO’S “OSTROZKYI TRIPTYCH”). Fine Art and Culture Studies, (3), 82–94. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-12