METHODOLOGICAL APPROACHES AND PRINCIPLES OF PREPARATION OF FUTURE SCIENCE TEACHERS TO PROFESSIONAL ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-2-10

Keywords:

preparation for professional activity, future teachers of natural sciences, methodological approaches, principles

Abstract

The article defines the basic methodological approaches to the problem of professional training (PT) of future teachers of natural sciences (FTNS) on the basis of differentiation and individualization of education, and establishes the principles of such training. The following interrelated approaches were chosen as a methodological basis: systemic, axiological, competence, personal-activity, individual, differentiated, integrative. The introduction of the set of these methodological approaches into the system of PT of the FTNS provides an opportunity to form a systemic vision in solving the problem of training of the FTNS; to structurally transform the pedagogical system and its elements which will ensure the effectiveness of such a system; to form in students educational and professional values regarding the activity of a teacher of natural sciences, the motivational focus of the FTNS on professional self-actualization, behavioral and professional ethical norms, educational tools and pedagogical tools, etc.; to ensure the unity of the content of education and educational technologies, strengthening the practical component of the educational process, with the aim of forming in students professional and pedagogical competence of the TNS; to form the content of the PT system of FTNS as personality oriented and to create a comfortable educational environment for the personal and professional realization of each student; create situations of choice (individual educational trajectory, methods and forms of the educational process, etc.); to achieve a synthesis of knowledge from the subjects of the natural science cycle (biology, chemistry, physics) and the subjects of social-humanitarian, psychological-pedagogical, methodological training with the aim of forming in students a holistic picture of the world, the ability to comprehensively solve professional tasks, harmonious development of the personality of each student; to carry out pedagogical diagnostics and monitoring of the personality qualities of each student, timely adjustment of educational and cognitive activities, etc.

References

Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : навч.-метод. посібн. Київ: ІЗМН, 1998. 204 с.

Білянська М. М. Методологічні підходи у підготовці майбутніх учителів біології до еколого-педагогічної діяльності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2018. Вип. 173. С. 29–33.

Божко Н. Інтегративний підхід до навчання в контексті реформування системи освіти України. Молодь і ринок. 2018. № 7 (162). С. 84–89. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.140424

Вітвицька С. С. Аксіологічний підхід до виховання особистості майбутнього вчителя. Креативна педагогіка: наук.- метод. журнал / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. Вінниця, 2015. Вип. 10. С. 63–67. 5. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.

Житєньова Н. В. Концептуальні підходи щодо підготовки майбутнього вчителя природничо-математичних дисциплін до використання технологій візуалізації в професійній діяльності. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 15. Т. 2. С. 76–81. https://doi.org/10.32843/2663-6085- 2019-15-2-13

Калюжна Т. Г. Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя: аксіологічний підхід. Збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». Київ: Видавництво «Гілея», 2016. Вип. 110. С. 304–307.

Наказ МОН України від 16.07.2018 р № 776 «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitkupedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 17.08.2023 р.).

Кубіцька М. Д. Компетентнісний підхід у професійній підготовці вчителя. Освітологічний дискурс. 2016. № 1 (13). С. 88–95.

Марушко Л. П. Теоретичні засади впровадження принципу диференціації в підготовку до професійної діяльності майбутніх учителів природничих спеціальностей. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка, 2023. Вип. 59. Т. 2. С. 277–282. https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-2-42

Масич С. Ю. Індивідуалізація професійної підготовки майбутнього фахівця. Педагогіка та психологія: збірник наук. праць. 2017. Вип. 58. С. 100–107. http://doi.org/10.5281/zenodo.1117003

Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 472 с.

Подольська Є. А. Філософія: підручник. Київ: Фірма «Інкос», Центр навчальної літератури, 2006. 704 с.

Рогоза В. В. Екологічні цінності як базове поняття професійної підготовки майбутніх вчителів природничих дисциплін. Збірник наукових праць. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 147. С. 147–160. https://doi.org/10.31392/NZ-npu-147.2020.19

Рудий-Трипольський В. О. Системно-інтегративний підхід до формування та розвитку професійної компетентності фахівців медичної галузі. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. 2018. Том. IХ. Вип. 11. С. 523–536.

Ткачова Н. О., Варенко Т. К. Аксіологічний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів. Наука і освіта. 2009. № 7. С. 212–215.

Чайка В., Петрова Н. Інтелектуальна культура вчителя як фактор інновацій у педагогічній діяльності : монографія. Тернопіль : ТНПУ, 2014. 308 с.

Шабанова Ю. О. Системний підхід у вищій школі: підручник. Дніпропетровськ: НГУ, 2014. 120 с.

Published

2023-10-13

How to Cite

МАРУШКО, Л. (2023). METHODOLOGICAL APPROACHES AND PRINCIPLES OF PREPARATION OF FUTURE SCIENCE TEACHERS TO PROFESSIONAL ACTIVITIES. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (2), 71–78. https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-2-10

Most read articles by the same author(s)