DIFFERENTIATED AND INDIVIDUALIZED TRAINING OF FUTURE SCIENCE TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-7

Keywords:

higher education institutions, professional training, future teachers of natural sciences, differentiation and individualization of education

Abstract

The article examines the problem of differentiated and individualized training of future teachers of natural sciences in higher education institutions. It was determined that the introduction of differentiation and individualization in the training of future teachers of natural sciences makes it possible to solve the following tasks: prevention of gaps in the knowledge, abilities and skills of students; raising the level of training of the entire group; development of students' abilities and interests; improving the quality of knowledge; more rational use of each student's study time; involvement of all students in active intellectual activity; elimination of gaps between frontal teaching methods and the individual character of knowledge. Specific effective methods of differentiation and individualization of professional training of future teachers of natural sciences are defined as provision of sufficient time for reflection and preparation; surveying students in the first third of the lesson; formation of confidence in students' own abilities through the correct tactics of questions and encouragement; caution in evaluating failures; involvement of students in various types of educational activities; change of activities; finding different ways of working; alternating tasks of different types. It was established that the effectiveness of differentiated and individualized training of future teachers of natural sciences in institutions of higher education ensures the use of the following technological methods: tasks of own selection, tasks of instructor's choice, and varying level tasks. It was established that the specific educational goal of individualizing and differentiating the training of future teachers of natural sciences is to improve the knowledge, skills and abilities of students, to promote the implementation of educational programs by increasing the level of knowledge, skills, and abilities of each student and group of students, and, thus, to reduce the absolute and relative lag, deepening and expanding knowledge and special abilities.

References

Вишківська В., Шикиринська О. Індивідуалізація та диференціація як необхідні умови вдосконалення освітнього процесу. Грааль науки. 2021. Вип. 8. С. 345–347.

Гончарова Є. Є. Диференціація навчання фахових дисциплін майбутніх учителів іноземної мови у вищих педагогічних закладах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.09 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2015. 20 с.

Москалюк Н. В. Педагогічні умови формування дослідницьких умінь студентів майбутніх учителів у процесі вивчення біологічних дисциплін. Фізико-математична освіта. 2017. Вип. 3(13). С. 111–115.

Пісоцька М. Е. Індивідуалізація навчання студентів природничо-математичних спеціальностей у вітчизняних вищих педагогічних навчальних закладах другої половини ХХ – початку ХХІ століття: теорія та практика: монографія. Харків: Вид-во Іванченка І. С., 2018. 533 с.

Повідайчик О. С. Реалізація технології диференційованого навчання в процесі науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної роботи. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2018. Вип. 2 (43). С. 201–205.

Терещук Г. Індивідуалізація навчання в контексті ідей концепції нової української школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2017. Вип. 2. С. 6–16.

Хмеляр І., Лукащук М. Методичні підходи диференціації та індивідуалізації навчання на заняттях хімії та біології. Методика навчання природничо-математичних дисциплін. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2009. Вип. 1. С. 121–125.

Шпарик О. М. Проблема диференціації навчання в дослідженнях українських учених та науковців близького зарубіжжя. Український педагогічний журнал. 2015. Вип. 4. С. 152–164.

Юзбашева Г. Диференційоване навчання – запорука успіху. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 109. С. 159–167.

Klemun A., Lackner-Ibesich Е., Rampetsreiter V. Individualisierung Und Differenzierung an Standorten der Kooperativen Mittelschülenin. Wien: Stadtschulrat für Wien, 2008. 108 s.

Liu L. B. Navigating Individual and Collectivenotions of Teacher Wellbeing as a Complex PhemenShaped by National Context. Journal of Comparative and International Education. 2018.Vol. 48 (1). P. 128–146.

Published

2023-02-28

How to Cite

МАРУШКО, Л. (2023). DIFFERENTIATED AND INDIVIDUALIZED TRAINING OF FUTURE SCIENCE TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (4), 70–75. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-7

Most read articles by the same author(s)