THE ESSENCE AND STRUCTURE OF SELF-EDUCATIONAL COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION APPLICANTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.9Keywords:
self-education, competence, self-educational competence, higher education applicantsAbstract
The article characterizes the essence and defines the structural and component composition of self-educational competence of higher education students. The necessity of forming self-educational competence in students of higher education institutions is substantiated. The categorical and definitional analysis of the phenomenon of «self-educational competence of higher education students» is carried out, the concepts of «self-education», «competence», «self-educational competence» are analyzed and interpreted. The understanding of the definition of «self-educational competence of higher education students» is presented, its component composition is established. Sharing the views of I. Mosi, the selfeducational competence of higher education applicants is defined as an integrated quality of personality, a set of cognitive motives and intentions, effective self-educational knowledge and skills, experience of self-educational work, values that form the readiness and ability of a person to effective self-educational activity. In the structure of the studied construct, the following components are distinguished: motivational and value, organizational and procedural, and reflective. The relevant criteria (personal, activity and reflexive) and indicators of the formation of self-educational competence of higher education students are determined. To ensure the reliability of the provisions and conclusions, to achieve the goal, theoretical research methods were used, such as study, analysis, synthesis, comparison, generalization of information from publications in the electronic database Google Scholar and others, the regulatory framework of higher education in Ukraine. The scientific novelty and theoretical significance of the study lies in the fact that in the course of the research the structure and content of self-educational competence of higher education students were clarified and specified, the criteria and indicators of its formation were determined.
References
Бобрицька В. І. Професійно орієнтований контекст формування самоосвітньої компетентності майбутнього викладача в умовах магістратури. Вісник Національного авіаційного університету. Серія Педагогіка. Психологія. К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАК-друк», 2015. Вип. 2 (7). С. 24–30.
Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини, 2008. № 1, С. 4–8.
Герасимова О. І. Самоосвітня компетентність студентів як складова професійної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Вісник психології і педагогіки. Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут людини. Київ, 2014. Вип. 16. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7413/1/Sytnyk_O_VPP_16_14_FLMD_PI.pdf (дата звернення: 14.02.2024 р.).
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 376 с.
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua-/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 14.02.2024 р.).
Касіянц С. Е. Самоосвітня компетентність майбутніх економістів: структурні компоненти та їх змістова характеристика. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. Додаток 1 до Вип. 31, Том ІІ (44) : Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору». К. : Гнозис, 2013. С. 120–129.
Кисельова О. Б. Сутність і критерії сформованості компетентності самоосвіти у майбутнього педагога. Педагогіка та психологія: збірник наукових праць / за заг.ред.академіка І.Ф.Прокопенка, чл.-кор. В.І.Лозової. Х., 2010. Вип. 36. С. 70–76.
Коваленко Н. В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості: автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.09 «Теорія навчання». Суми, 2009. с. 125.
Лузан П. Г., Мося І. А., Колісник Н. В. Самоосвітня компетентність студентів як чинник якості фахової передвищої освіти. Теорія і методика професійної освіти. №15, 2018. С. 1–22.
Мося І. А. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників: монографія дисер.канд.пед.наук, НАПН України Ін-т про.-техн.освіти, Київ, 2013. 296 с.
Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. К.: К.І.С., 2003. 296 с. С. 13–41.
Осипенко С. М. Зміст та структура самоосвітньої компетентності учнів закладів професійно-технічної освіти. ScienceRise. Pedagogical Education. № 5. 2018. С. 18–22.
Рой С. Д. Самоосвітня компетентність майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу, її сутність та структура. Педагогіка. Наука і освіта. № 8. 2015. С. 125–129.
Сидорук І. І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки: дис. на здоб. наук. ступеня докт. пед. наук: 13.00.05 – соціальна педагогіка. Тернопіль, 2021. С. 178–179.
Федь І., Вікторенко І., Вовк Н. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців у сучасному освітньому просторі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах. Збірник наукових праць. Класичний приватний університет. 2021. Випуск № 75. Том 3. С. 106–110.
Хворостенко І. І. Модель розвитку самоосвітньої компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів в умовах післядипломної педагогічної освіти засобами дистанційного навчання. Харків: Педагогічна освіта, 2015. С. 557–575. URL: http://spec.vntu.edu.ua/conf/pdf/conf_557-575.pdf (дата звернення: 14.02.2024 р.).
Хоруженко Т., Бурик М. Складники самоосвітньої компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Viae. Educationis: Studies of Education and Didactics. 2022, Vol. 1, No. 2. C. 136–142.
Щолок О. Б. Інформаційно-навчальне середовище як чинник формування компетентності в майбутнього фахівця у процесі самоосвіти. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Херсон: Вид-во ХДУ, 2006. Вип. 43. С. 366–370.
Okoń W. Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.,1978. 339 р.