СУТНІСТЬ ТА СТРУКТУРА САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.9

Ключові слова:

самоосвіта, компетентність, самоосвітня компетентність, здобувачі вищої освіти

Анотація

У статті схарактеризовано сутність та визначено структурно-компонентний склад самоосвітньої компетентності здобувачів вищої освіти. Обґрунтовано необхідність формування самоосвітньої компетентності у студентів закладів вищої освіти. Здійснено категоріально-дефініційний аналіз феномена «самоосвітня компетентність здобувачів вищої освіти», проаналізовано та потрактовано поняття «самоосвіта», «компетентність», «самоосвітня компетентність». Подано розуміння дефініції «самоосвітня компетентність здобувачів вищої освіти», установлено її компонентний склад. Поділяючи погляди І. Мосі самоосвітню компетентність здобувачів вищої освіти визначено як інтегровану якість особистості, сукупність пізнавальних мотивів та намірів, ефективних самоосвітніх знань та умінь, досвіду самоосвітньої роботи, цінностей, що формують готовність і здатність особистості до ефективної самоосвітньої діяльності. У структурі досліджуваного конструкта виокремлено такі складові частини (компоненти), як мотиваційно-ціннісний, організаційно-процесуальний, рефлексивний. Визначено відповідні критерії (особистісний, діяльнісний та рефлексивний) та показники сформованості самоосвітньої компетентності здобувачів вищої освіти. Для забезпечення вірогідності положень та висновків, досягнення мети використано теоретичні методи дослідження, такі як вивчення, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення інформації з публікацій в електронній базі даних Google Scholar та ін., нормативної бази вищої освіти України. Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягає в тому, що у процесі дослідження уточнено й конкретизовано структуру та зміст самоосвітньої компетентності здобувачів вищої освіти, визначено критерії та показники її сформованості.

Посилання

Бобрицька В. І. Професійно орієнтований контекст формування самоосвітньої компетентності майбутнього викладача в умовах магістратури. Вісник Національного авіаційного університету. Серія Педагогіка. Психологія. К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАК-друк», 2015. Вип. 2 (7). С. 24–30.

Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини, 2008. № 1, С. 4–8.

Герасимова О. І. Самоосвітня компетентність студентів як складова професійної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Вісник психології і педагогіки. Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут людини. Київ, 2014. Вип. 16. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7413/1/Sytnyk_O_VPP_16_14_FLMD_PI.pdf (дата звернення: 14.02.2024 р.).

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 376 с.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua-/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 14.02.2024 р.).

Касіянц С. Е. Самоосвітня компетентність майбутніх економістів: структурні компоненти та їх змістова характеристика. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. Додаток 1 до Вип. 31, Том ІІ (44) : Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору». К. : Гнозис, 2013. С. 120–129.

Кисельова О. Б. Сутність і критерії сформованості компетентності самоосвіти у майбутнього педагога. Педагогіка та психологія: збірник наукових праць / за заг.ред.академіка І.Ф.Прокопенка, чл.-кор. В.І.Лозової. Х., 2010. Вип. 36. С. 70–76.

Коваленко Н. В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості: автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.09 «Теорія навчання». Суми, 2009. с. 125.

Лузан П. Г., Мося І. А., Колісник Н. В. Самоосвітня компетентність студентів як чинник якості фахової передвищої освіти. Теорія і методика професійної освіти. №15, 2018. С. 1–22.

Мося І. А. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників: монографія дисер.канд.пед.наук, НАПН України Ін-т про.-техн.освіти, Київ, 2013. 296 с.

Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. К.: К.І.С., 2003. 296 с. С. 13–41.

Осипенко С. М. Зміст та структура самоосвітньої компетентності учнів закладів професійно-технічної освіти. ScienceRise. Pedagogical Education. № 5. 2018. С. 18–22.

Рой С. Д. Самоосвітня компетентність майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу, її сутність та структура. Педагогіка. Наука і освіта. № 8. 2015. С. 125–129.

Сидорук І. І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки: дис. на здоб. наук. ступеня докт. пед. наук: 13.00.05 – соціальна педагогіка. Тернопіль, 2021. С. 178–179.

Федь І., Вікторенко І., Вовк Н. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців у сучасному освітньому просторі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах. Збірник наукових праць. Класичний приватний університет. 2021. Випуск № 75. Том 3. С. 106–110.

Хворостенко І. І. Модель розвитку самоосвітньої компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів в умовах післядипломної педагогічної освіти засобами дистанційного навчання. Харків: Педагогічна освіта, 2015. С. 557–575. URL: http://spec.vntu.edu.ua/conf/pdf/conf_557-575.pdf (дата звернення: 14.02.2024 р.).

Хоруженко Т., Бурик М. Складники самоосвітньої компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Viae. Educationis: Studies of Education and Didactics. 2022, Vol. 1, No. 2. C. 136–142.

Щолок О. Б. Інформаційно-навчальне середовище як чинник формування компетентності в майбутнього фахівця у процесі самоосвіти. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Херсон: Вид-во ХДУ, 2006. Вип. 43. С. 366–370.

Okoń W. Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.,1978. 339 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-04

Як цитувати

СИДОРУК, І., & КОРПАЧ, Н. (2024). СУТНІСТЬ ТА СТРУКТУРА САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Ввічливість. Humanitas, (3), 60–67. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають