ПРОГРАМА СОЦІАЛЬНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В СЕРЕДОВИЩІ СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.4.7Ключові слова:
булінг, профілактика, соціальна профілактика, старші підлітки, програма профілактики булінгуАнотація
Актуальність попередження булінгу підсилюється необхідністю виконання положень Законів України «Про освіту», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу», в яких наголошується на обов’язках педагогічних працівників щодо захисту школярів під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильств, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти. Мета статті – розробити програму соціальної профілактики булінгу в середовищі старших підлітків. Реалізація мети потребує розв’язання таких завдань: 1) обґрунтувати сутність та види булінгу та його соціальної профілактики; 2) визначити зміст, форми і методи соціальної профілактики булінгу, які б забезпечували ефективність реалізації розробленої програми. Булінг визначено як цькування, залякування, насильство, жорстоке поводження, агресія, тортури, які мають умисний характер і проявляються в тривалих, неодноразово повторюваних діях фізичного та психічного характеру з боку особи або групи осіб, які володіють певними фізичними, адміністративними, психологічними перевагами і чиняться з визначеною метою: залякати, примусити зізнатися у чомусь, покарати за вчинення якогось діяння. Соціальну профілактику булінгу серед старших підлітків потрактовано як систему заходів соціального виховання учнів 8–9 класів, спрямованих на створення оптимальної соціальної ситуації розвитку школярів, попередження виникнення агресії, цькування, залякування, жорстокого поводження та інших проблем та девіацій особистості. Визначено види та завдання соціальної профілактики булінгу відповідно до об’єкта впливу (первинна, вторинна, третинна) та до рівня прояву наслідків для особистості чи групи (загальна, спеціальна, індивідуальна). Запропоновано основні змістові напрями та програму соціальної профілактики булінгу в середовищі старших підлітків. До ефективних методів соціальної профілактики боулінгу відносимо мозковий штурм, рівний-рівному, аналіз проблемних/життєвих ситуацій, мінілекції, а до форм – дискусії, форум-театр, години відвертого спілкування, квести, рольові ігри, артінсталяції.
Посилання
Барліт О. О. Шкільний булінг у сучасному освітньому середовищі. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2015. Вип. 1. С. 6–10.
Бартків О. С. Методи педагогічної профілактики Інтернет-залежності : матеріали Міжнародного конгресу педагогів і психологів. Женева, червень, 2019. 453 с. С. 21–29.
Бойчук П. М. Булінг як соціально-психологічне явище у сучасному освітньому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 3, ч. 2, 2022. С. 1–17.
Журавель Т. В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності : навч. посіб. К. : Академвидав, 2013. 312 с.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII Електронний ресурс]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2229-19
Лякішева А. В., Смолянська Ю. В. Первинна соціальна профілактика булінгу в учнівському середовищі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна / за ред. Л. П. Мельник, Т. Л. Опалюк. Вип. 39. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В, 2024. 228 с. С. 88–94.
Нечерда В. Б. Особливості формування просоціальної поведінки у старшому підлітковому віці. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал, 2022: URL: https://lib.iitta.gov.ua/6487/1/Necherda.pdf
Сергеєва К. В. Впровадження програм профілактики агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації дітей. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2016. Вип. 133. С. 190–194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_47
Сушик Н. Соціальна профілактика девіантної поведінки підлітків. Нова педагогічна думка. Рівне, 2018. № 1(93). С. 83–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2018_1_21
Резніченко О. О. Тренінг як ефективний спосіб подолання страхів. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2021. № 4. URL: https://www.chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/103/94