КОМУНІКАТИВНА КУЛЬТ УРА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА В НУШ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.10Ключові слова:
педагогіка партнерства, педагогічна взаємодія, учасники освітнього процесу, комунікативність, комунікативна культура, формування комунікативної культури, комунікативні навички, професійна підготовка, майбутній учитель НУШАнотація
Нова українська школа забезпечує єдність навчання та виховання шляхом залучення родини до школи й побудову взаємин між дітьми, вчителями й батьками на якісно новому рівні – рівні партнерської суб’єкт-суб’єктної взаємодії, орієнтованої на інтеграцію батьківської спільноти в педагогічний процес школи. Відповідальність за реалізацію педагогіки партнерства покладено на вчителя. Звідси очевидною є актуальність проблеми дослідження. Метою статті є уточнення сутності, структури, функцій та особливостей формування комунікативної культури вчителя в контексті реалізації педагогіки партнерства в умовах нової української школи. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення. Уточнено сутність педагогіки партнерства, в основі якої лежить педагогічна взаємодія; проаналізовано ознаки та принципи педагогіки партнерства, а також її функції. Запропоновано структурно-функційну модель педагогіки партнерства в умовах НУШ. Розкрито роль, сутність і структуру комунікативної культури вчителя в контексті реалізації педагогіки партнерства; проаналізовано специфіку формування комунікативної культури майбутніх учителів початкової школи. Наголошено на доцільності партнерства з батьками як важливими суб’єктами освітнього процесу. Охарактеризовано традиційні форми роботи з батьками, адаптовані до сучасних вимог Нової української школи, а також визначено новий формат співпраці з батьками, а саме ─ схарактеризовано такі сучасні інтерактивні форми роботи з ними, як: батьківські зустрічі за кавою; тренінги, ділові ігри, майстер-класи; комунікації через електронні пристрої; проведення уроків батьками; застосування технології «фідбек» з батьками. Доведено провідну сутнісну ознаку педагогіки партнерства якою є співпраця між вчителем, учнями і батьками як рівноправними учасниками освітнього процесу у сучасній школі. Подальшого дослідження потребує визначення шляхів формування комунікативної культури майбутнього вчителя у контексті реалізації педагогіки партнерства засобами використання тренінгів комунікативних навичок у процесі професійної підготовки; інтерактивних методів навчання; залучення студентів до практик педагогічної взаємодії з дітьми, батьками, колегами; рефлексії власного педагогічного спілкування (аналіз відеозаписів, самооцінка).
Посилання
Гончарук О.В. Педагогіка партнерства в НУШ. Силабус освітнього компонента. Луцьк, 2024. 15с.
Дурманенко Є.А. Комунікативна культура як критерій сформованості соціальної компетентності майбутнього вихователя. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2021. № 4. Ч. 1. С. 84–90.
Жданова Вероніка. Реалізація педагогіки партнерства в Новій українській школі. Студентські ініціативи: теорія і практика початкової освіти : матеріали V науково-практичної інтернет-конференції здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти першого року навчання (4 травня 2024 р., м. Харків). С. 19.
Ковальчук В.А. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя : навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2023. 100 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 12.03.2025).
Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.
Розлуцька Г.М. Взаємодія соціальних інститутів у вихованні дітей: навчально-метод. посібник для магістрів спец. 011 Освітні, педагогічні науки». Ужгород : УжНУ «Говерла», 2018. 116 с.
Розлуцька Галина, Драч Анюта, Костик Людмила. Педагогічна взаємодія з батьками учнів у реалізації педагогіки партнерства у концепції «Нова українська школа». Педагогічні інновації у фаховій освіті. Випуск 10. 2019. Ужгород, С. 157–161.
Савченко О.Я. Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи. Рідна школа. 2018. № 1-2. С. 3–7.
Черв’якова Н. І. Педагогіка партнерства як основа формування інноваційного освітнього середовища Нової української школи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 1 (324). 2019. С. 287–292.