ФОРМУВАННЯ ОСНОВ ДУХОВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.6

Ключові слова:

духовність, внутрішній світ особистості, дозвілля, дозвіллєва діяльність, молодші школярі

Анотація

На сучасному етапі побудови українського суспільства надзвичайно актуальною є проблема формування духовності особистості. Духовність, представляючи внутрішній стан людини, що визначає і скеровує її життєдіяльність, формується протягом усього життя. Сприятливим для формування основ духовності є молодший шкільний вік. Системна спільна діяльність школи та сім’ї є важливим чинником формування основ духовності дитини молодшого шкільного віку. Провідне місце в системі формування духовності молодшого школяра посідає дозвіллєва діяльність. Метою статті є сутнісно-процесуальний аналіз формування основ духовності учнів початкової школи в процесі реалізації їх дозвілля. Для досягнення поставленої мети використано методи: аналізу та синтезу для розкриття сутнісних ознак духовності та особливостей її формування в молодшому шкільному віці, узагальнення, систематизації, абстрагування для визначення можливостей використання народних звичаїв, традицій та обрядів у формуванні основ духовності дітей. Спираючись на наукові психолого-педагогічні дослідження та педагогічний досвід, автором статті викладено основні положення формування основ духовності в молодших школярів з урахуванням вікових та психологічних особливостей. Наголошено, що дитяча дозвіллєва діяльність має бути педагогічно організованою, сприяти фізичній, емоційній, розумовій, соціальній активності; долучати дитину до соціальної взаємодії; формувати морально-етичні цінності і розвивати внутрішній світ (духовність) дитини; сприяти розвитку когнітивних процесів та інтересу до пізнання людини, природи, історії, звичаїв і традицій народу; формувати традиції класу, школи, родини. Розкрито можливості дозвіллєвої діяльності для формування «доброго серця» як одного зі складників внутрішнього світу особистості, використовуючи народний та християнський календарі. Наголошено на необхідності активізації спільної діяльності початкової школи та сім’ї з формування особистості дитини загалом і її внутрішнього духовного світу зокрема.

Посилання

Бех І.Д. Грані духовного зростання особистості. Початкова школа. 2017. № 2. С. 1–5.

Верхова І. Виховання духовної особистості – найважливіше завдання педагогів у сучасній школі. Збірник тез наукових доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції «Особистість на шляху до духовних цінностей: теорія, практика, пошук». Рівне : РОІППО, 2019. 104 с.

Вишневський О.І. Система цінностей і стратегія виховання (Тезовий виклад). Рідна школа. 1997. № 7–8. С. 3–5.

Виховання духовності особистості : навчально-методичний посібник / М.Й. Боришевський, Л.І. Пилипенко, О.І. Пенькова та ін.; за заг. ред. М.Й. Боришевського. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 104 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Дубяга С. Професійна спрямованість учителя на формування духовно-моральних цінностей молодших школярів. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2014. № 2 (13). С. 38.

Енциклопедія сучасної України: електронна версія. / Гол. редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. С. 178. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=20509Г (дата звернення: 20.01.2022).

Марко В.Ю. Духовне виховання дітей молодшого шкільного віку в катехитичних і католицьких школах : монографія. Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2015. 272 с.

Пєхарєва С.В. Формування духовності особистості як складових загальнолюдський цінностей суспільства. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2018. № 1 (82). С. 168–180.

Приліпко В. Виховання духовності учнів. Директор школи. 2012. № 1. С. 51–55.

Пріма Р.М., Десятник К.В., Дурманенко О.Л. Активізація співпраці тріади «вчитель – учень – батьки» у вихованні духовності молодших школярів». Наука і освіта. 2017. № 6. С. 12–16.

Рашковська В.І. Образотворча православна спадщина: педагогічний аспект духовного розвитку майбутнього вчителя : монографія. Сімферополь : Фенікс, 2008. 402 с.

Сухомлинський В.О. Громадянське начало – основна ланка морального виховання. Вибрані твори в 5-ти т. Т. 4: Павлиська середня школа. Розмова з молодим директором. Київ : Рад. шк., 1977. С. 145–154.

Сипченко О. До проблеми формування духовних цінностей старшокласників. Гуманізація навчально-виховного процесу. Вип. LVІIІ. Ч. ІІІ. Слов’янськ, 2011. С. 187–194.

Шевченко Ю. Залучення до духовних цінностей як засіб гармонізації духовно-морального розвитку молодших школярів. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2015. № 1. С. 160–165.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ГОНЧАРУК, О. (2022). ФОРМУВАННЯ ОСНОВ ДУХОВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 37–43. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА