FORMATION OF FUNDAMENTALS OF SPIRITUALITY OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN IN THE PROCESS OF LEISURE ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.6Keywords:
spirituality, inner world of the individual, leisure, leisure activities, junior high school studentAbstract
At the present stage of building Ukrainian society, the problem of forming the spirituality of the individual is extremely important. Spirituality, as the inner state of man, which determines and directs his life, is formed throughout life. Early school age is favorable for the formation of the foundations of spirituality. Systematic joint activities of the school and the family are an important factor in shaping the foundations of the spirituality of the child of primary school age. Leading activity in the system of formation of spirituality of the junior schoolboy is occupied by leisure activity. The purpose of the article is the substantive-procedural analysis of the formation of the foundations of spirituality of primary school students in the process of realizing their leisure time. To achieve this goal, the following methods were used: analysis and synthesis to reveal the essential features of spirituality and the peculiarities of its formation in early school age; generalization, systematization, abstraction to determine the possibilities of using folk customs, traditions and rituals in forming the foundations of children's spirituality. Based on scientific psychological and pedagogical research and pedagogical experience, the author of the article outlines the main provisions of the formation of the foundations of spirituality in junior high school students, taking into account their age and psychological characteristics. It is emphasized that children's leisure activities should be pedagogically organized and accordingly promote physical, emotional, mental, social activity; include the child in social interactions; to form moral and ethical values and to develop the inner world (spirituality) of the child; to promote the development of cognitive processes and interest in human knowledge, nature, history, customs and traditions of the people; to form the traditions of the class, school, family. The possibilities of leisure activities for the formation of the “good heart” as one of the components of the inner world of the individual, using folk and Christian calendars. Emphasis is placed on the need to intensify the joint activities of the primary school and the family with the formation of the child's personality in general and his inner spiritual world in particular.
References
Бех І.Д. Грані духовного зростання особистості. Початкова школа. 2017. № 2. С. 1–5.
Верхова І. Виховання духовної особистості – найважливіше завдання педагогів у сучасній школі. Збірник тез наукових доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції «Особистість на шляху до духовних цінностей: теорія, практика, пошук». Рівне : РОІППО, 2019. 104 с.
Вишневський О.І. Система цінностей і стратегія виховання (Тезовий виклад). Рідна школа. 1997. № 7–8. С. 3–5.
Виховання духовності особистості : навчально-методичний посібник / М.Й. Боришевський, Л.І. Пилипенко, О.І. Пенькова та ін.; за заг. ред. М.Й. Боришевського. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 104 с.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Дубяга С. Професійна спрямованість учителя на формування духовно-моральних цінностей молодших школярів. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2014. № 2 (13). С. 38.
Енциклопедія сучасної України: електронна версія. / Гол. редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. С. 178. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=20509Г (дата звернення: 20.01.2022).
Марко В.Ю. Духовне виховання дітей молодшого шкільного віку в катехитичних і католицьких школах : монографія. Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2015. 272 с.
Пєхарєва С.В. Формування духовності особистості як складових загальнолюдський цінностей суспільства. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2018. № 1 (82). С. 168–180.
Приліпко В. Виховання духовності учнів. Директор школи. 2012. № 1. С. 51–55.
Пріма Р.М., Десятник К.В., Дурманенко О.Л. Активізація співпраці тріади «вчитель – учень – батьки» у вихованні духовності молодших школярів». Наука і освіта. 2017. № 6. С. 12–16.
Рашковська В.І. Образотворча православна спадщина: педагогічний аспект духовного розвитку майбутнього вчителя : монографія. Сімферополь : Фенікс, 2008. 402 с.
Сухомлинський В.О. Громадянське начало – основна ланка морального виховання. Вибрані твори в 5-ти т. Т. 4: Павлиська середня школа. Розмова з молодим директором. Київ : Рад. шк., 1977. С. 145–154.
Сипченко О. До проблеми формування духовних цінностей старшокласників. Гуманізація навчально-виховного процесу. Вип. LVІIІ. Ч. ІІІ. Слов’янськ, 2011. С. 187–194.
Шевченко Ю. Залучення до духовних цінностей як засіб гармонізації духовно-морального розвитку молодших школярів. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2015. № 1. С. 160–165.