COMMUNICATIVE CULTURE OF A FUTURE TEACHER IN THE CONTEXT OF IMPLEMENTING PARTNERSHIP PEDAGOGY AT THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.10

Keywords:

partnership pedagogy, pedagogical interaction, participants in the educational process, communication, communicative culture, formation of communicative culture, professional training, communication skills ,future teacher of the National School of Ukraine

Abstract

The new Ukrainian school ensures the unity of teaching and upbringing by involving the family in the school and building relationships between children, teachers, and parents at a qualitatively new level – the level of partner subject-subject interaction, focused on integrating the parent community into the school's pedagogical process. The responsibility for implementing partnership pedagogy lies with the teacher. Hence, the relevance of the research problem is obvious. The purpose of the article is to clarify the essence, structure, functions and features of the formation of a teacher's communicative culture in the context of implementing partnership pedagogy in the conditions of a new Ukrainian school. Research methods: analysis, synthesis, generalization. The essence of partnership pedagogy, which is based on pedagogical interaction, is clarified; the features and principles of partnership pedagogy, as well as its functions, are analyzed. A structural and functional model of partnership pedagogy in the conditions of the National University of Ukraine is proposed. The role, essence and structure of the teacher's communicative culture in the context of implementing partnership pedagogy are revealed; the specifics of the formation of the communicative culture of future primary school teachers are analyzed. The feasibility of partnership with parents as important actors in the educational process is emphasized. Traditional forms of work with parents, adapted to the modern requirements of the New Ukrainian School, are characterized, and a new format of cooperation with parents is also defined, namely, such modern interactive forms of work with them are characterized, such as: parent coffee meetings; trainings, business games, master classes; communication via electronic devices; conducting lessons by parents; use of feedback technology with parents. The leading essential feature of partnership pedagogy is proven, which is cooperation between the teacher, students and parents as equal participants in the educational process in a modern school. Further research is required to determine the ways of forming the communicative culture of a future teacher in the context of implementing partnership pedagogy by using communication skills training in the process of professional training; interactive teaching methods; involving students in practices of pedagogical interaction with children, parents, colleagues; reflection on their own pedagogical communication (analysis of video recordings, self-assessment).

References

Гончарук О.В. Педагогіка партнерства в НУШ. Силабус освітнього компонента. Луцьк, 2024. 15с.

Дурманенко Є.А. Комунікативна культура як критерій сформованості соціальної компетентності майбутнього вихователя. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2021. № 4. Ч. 1. С. 84–90.

Жданова Вероніка. Реалізація педагогіки партнерства в Новій українській школі. Студентські ініціативи: теорія і практика початкової освіти : матеріали V науково-практичної інтернет-конференції здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти першого року навчання (4 травня 2024 р., м. Харків). С. 19.

Ковальчук В.А. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя : навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2023. 100 с.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 12.03.2025).

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Розлуцька Г.М. Взаємодія соціальних інститутів у вихованні дітей: навчально-метод. посібник для магістрів спец. 011 Освітні, педагогічні науки». Ужгород : УжНУ «Говерла», 2018. 116 с.

Розлуцька Галина, Драч Анюта, Костик Людмила. Педагогічна взаємодія з батьками учнів у реалізації педагогіки партнерства у концепції «Нова українська школа». Педагогічні інновації у фаховій освіті. Випуск 10. 2019. Ужгород, С. 157–161.

Савченко О.Я. Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи. Рідна школа. 2018. № 1-2. С. 3–7.

Черв’якова Н. І. Педагогіка партнерства як основа формування інноваційного освітнього середовища Нової української школи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 1 (324). 2019. С. 287–292.

Published

2025-05-27

How to Cite

HONCHARUK О. (2025). COMMUNICATIVE CULTURE OF A FUTURE TEACHER IN THE CONTEXT OF IMPLEMENTING PARTNERSHIP PEDAGOGY AT THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 66–73. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.10

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION