ВИКОРИСТАННЯ УПРАВЛІНСЬКОГО ЦИКЛУ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.17Ключові слова:
навчальний процес, управлінський цикл, функції управління, вчитель початкової школи.Анотація
Надзвичайно важливу роль у підготовці людини до життя та навчальної діяльності протягом усього періоду її функціонування належить початковій школі. Саме тому Концепцією Нової української школи передбачається реформування початкової освіти. Важливим кроком у даному напрямку є виділення двох циклів в діяльності початкової школи. Перший цикл (адаптаційно – ігровий) включає перший та другий класи. Другий – основний цикл освітньої діяльності здійснюватиметься у третьому та четвертому класах. Зазначенні структурні перетворення будуть ефективними за умови, що агентом даних змін стане педагог. Підготувати фахівця до діяльності в новому інноваційному середовищі покликанні заклади вищої освіти. Це в свою чергу вимагає якісних змін в організації навчального процесу в ЗВО. Зрозуміло, що навчальний процес має бути переорієнтований із знаннєвої на компетентнісну парадигму організації освітнього процесу. Перехід певної системи із одного стану в інший забезпечується ефективним менеджментом. Він має відбуватися як на інституційному рівні, так і на рівні діяльності конкретного викладача. Тому викладач закладу вищої освіти має виконувати функцію менеджера освітнього процесу. Забезпечити дану функцію він якісно зможе за умови реалізації управлінського циклу в організації навчального процесу. Мета роботи. За результатами теоретичного аналізу наукових джерел обґрунтувати сутність управлінського циклу в реалізації навчального процесу підготовки майбутніх педагогів початкової школи. Методологічною основою дослідження є системний, діяльнісний, концептуальний, компетентнісний наукові підходи; принципи науковості, об’єктивності, розвитку, практичності; Закони України «Про освіту», «Про вищу освіту», Концепція Нової української школи; наукові праці з дидактики та методики вищої школи; наукові методи дослідження – аналіз, синтез, узагальнення, систематизація, інтерпретація. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні сутності та особливостей реалізації управлінського циклу в навчальному процесі із підготовки майбутніх фахівців початкової школи. Висновки. Невід’ємною складовою якісної підготовки майбутніх вчителів початкової школи є навчальний процес. Його ефективність забезпечується менеджментською складовою викладача ЗВО та його вмінням реалізувати управлінський цикл в навчальному процесі.
Посилання
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Марк Е. Генсон. Керування освітою та організаційна поведінка / пер. з англ. Х. Проців. Львів: Літопис, 2002. 384 с.
Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: секрети успішного управління. Харків: Вид. група «Основа», 2005. 176 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL.: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 20.04.2022).
Остапйовська Т., Остапйовський І. Використання інтерактивних технологій у підготовці майбутніх педагогів до викладання математики у початковій школі. Acta Paedagogica Volynienses. Випуск 1, 2021. С. 73-78.
Остапйовський І., Остапйовська Т. Взаємообумовленість та взаємозв’язок функцій управління. Педагогічний пошук. 2016. № 2 (90). С. 33 -35.
Положення про організацію навчального процесу на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у Волинському національному університеті імені Лесі Українки. URL.: https: // ed.vnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2020/11/28Polozhennya_pro_org_anizatsiyu_navch._pr_otsesu_u_VNU_%D1%80%D0%B5%D0%B4.pdf (дата звернення: 21.04.2022).
Пояснювальна записка до складання силабусу (сформовано на основі рекомендацій Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти). URL.: https: // ed. vnu. edu. u/wp – content / uploads / 2020 / 11 / 20_% D0 % A1% D0 % B8 % D0 % BB % D0 % B0 % D0 % B1%D1%83%D1%81._% D0 % BF % D0 % BE%D0%BB%D0%BE% D0% B6% D0% B5% D0% BD% D0% BD% D1% 8F_% D1% 80% D0% B5% D0% B4. pdf (дата звернення: 22.04.2022).
Сучасний тлумачний словник української мови: 60 000 слів / За заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубічинського. Харків: ВД «ШКОЛА», 2009. 832 с.
Управлінські аспекти соціальної роботи: курс лекцій / М. Ф. Головатий (кер.авт. кол.), М. П. Лукашевич, Г. А. Дмитренко та ін. Київ: МАУП, 2004. 368 с.