БАТЬКІВСЬКА ШКОЛА ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ Й СІМ’Ї В СПАДЩИНІ В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Автор(и)

  • Ігор ОСТАПЙОВСЬКИЙ Волинський національний університет імені Лесі Українки http://orcid.org/0000-0001-7152-4168
  • Тетяна ОСТАПЙОВСЬКА Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.17

Ключові слова:

В.О. Сухомлинський, батьківська школа, сім’я, педагогіка партнерства

Анотація

Важливою для сучасної педагогічної науки та шкільної практики є проблема педагогіки партнерства. Її тео- ретичну та практичну значущість обґрунтовано у Концепції Нової української школи. Аналіз історико–педаго- гічних джерел засвідчує, що ще у минулому столітті її було успішно реалізовано видатним вітчизняним педа- гогом Василем Олександровичем Сухомлинським. Необхідною умовою у здійсненні педагогіки партнерства, за Сухомлинським, є єдність дій сім’ї та школи щодо навчання, виховання та розвитку школярів. Формувалася спільність дій сім’ї та школи в процесі оволодівання батьком та матір’ю батьківською педагогікою, знаннями якої вони оволодівали у школі для батьків. Мета роботи. За результатами аналізу педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського розкрити сутність батьківської школи як важливого чинника у забезпеченні партнерської взаємодії між закладом освіти та сім’єю. Методологічною основою дослідження є наукові підходи (концептуальний, системний, аспектний, діалек- тичний, компетентнісний), принципи(науковості, об’єктивності, розвитку, практичності, історизму ); норма- тивно-законодавча база у сфері освіти; Концепція Нової української школи; твори В.О. Сухомлинського; праці науковців про В.О. Сухомлинського. Для реалізації мети дослідження було також використано методи порівняльно – історичний, аналізу, синте- зу, узагальнення, систематизації, інтерпретації. Наукова новизна дослідження. За результатами наукового пошуку обґрунтовано сутність батьківської педа- гогіки і умови ефективної взаємодії сім’ї та школи у творчому доробку вченого. Розкрито особливості та форми організації діяльності школи для батьків в спадщині В. Сухомлинського. Розвитку набуло вчення педагога про батьківську любов та висвітлення згубного впливу любові замилування, деспотичної і відкупу. Визначенні пер- спективності ідей В.О. Сухомлинського. Висновки. Важливою складовою частиною у творчому доробку Сухомлинського є партнерська взаємодія сім’ї та школи. Умовою цього партнерства є оволодівання сім’єю батьківською педагогікою. Опанування батьків- ської педагогіки та визначення стратегії спільної діяльності сім’ї та школи відбувалося на заняттях школи для батьків.

Посилання

Білецька І.О., Коберник О.М. Педагогіка партнерства та її реалізація в творчій спадщині В.О. Сухомлинського. Наукові записки. [Центрального державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Випуск 171. Серія: Педагогічні науки. 2018. С. 34–39.

Друганова О.М., Білик В.М. Актуальність поглядів В.О. Сухомлинського в умовах розбудови нової української школи. Теорія та методика навчання та виховання. 2019. № 47. С. 26–36.

Коменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж. – Ж.Ю.Ю., Песталоцци И. Г. Педагогическое наследие / Сост. В. М. Кларин, А. Н. Джуринский. Москва: Педагогика, 1989. 416 с.

Кремень В.Г. Педагогіка Василя Сухомлинського: відповіді на запити часу. Голос України. 2018. 20 вересня. С. 8–10.

Макаренко А. С. Книга для батьків. Київ: Рад. школа, 1980. 327 с.

Мельник Н. Методичні ідеї педагогічної системи Василя Сухомлинського в контексті Нової української школи. Нова педагогічна думка. 2019. № 3. С. 127–133.

Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ЛТД, 2019. 208 с.

Остапйовський І., Остапйовська Т. Актуальність ідей В.О. Сухомлинського в реалізації педагогіки партнерства у концепції Нової української школи. Педагогічний часопис Волині. 2020. № 1 (16). С. 32–38.

Песталоцци И. Г. Лебединая песня: избранные пед. произведения. Москва: Просвещение, 1965, Т. 3. С. 339–568.

Петренко О.Б. Трансформація ідеї материнської педагогіки: від Я.А.Коменського до В.О.Сухомлинського. Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. Рівне: РДГУ, 2018. Вип. 8. С. 62–82.

Сухомлинська О. Василь Сухомлинський крізь призму часу: деякі зауваги до розгляду ідей. Інноватика у вихованні: зб. наук. пр. Рівне: РДГУ, 2020. Вип. 11. Том 1. С. 6–16.

Сухомлинський В. О. Квітка сонця : збірка творів / пер. з рос. Д. Чередниченка; худож. Є. Житник. Харків: ВД «ШКОЛА», 2021. 240 с.

Сухомлинський В. О. Лист молодому батькові: вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976, Т. 5. С. 440–446.

Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи: вибрані твори. Київ: Рад. школа, 1976, Т. 4. С. 393–626.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві: вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976, Т. 2. С. 417–654.

Ушинский К. Д. Общий взгляд на возникновение наших народных школ: избранные пед. произведения. Москва: Просвещение, 1968. С. 35–47.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

ОСТАПЙОВСЬКИЙ, І., & ОСТАПЙОВСЬКА, Т. (2021). БАТЬКІВСЬКА ШКОЛА ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ Й СІМ’Ї В СПАДЩИНІ В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 113–119. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.17

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА