PARENTAL PEDAGOGY AS AN IMPORTANT FACTOR IN ENSURING PARTNERSHIP BETWEEN THE EDUCATIONAL INSTITUTION AND THE FAMILY IN THE LEGACY OF V.O. SUKHOMLINSKYI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.17

Keywords:

V. O. Sukhomlynskyi, parent school, family, partnership pedagogy

Abstract

The problem of partnership pedagogy is important for modern pedagogical science and school practice. Its theoretical and practical significance is substantiated in the Concept of the New Ukrainian School. The analysis of historical and pedagogical sources shows that in the last century it was successfully implemented by an outstanding domestic teacher Vasyl Oleksandrovych Sukhomlynskyi. A necessary condition for the implementation of partnership pedagogy, according to Sukhomlynskyi, is the unity of action of the family and the school for the education, upbringing and development of students. The joint actions of the family and the school were formed in the process of mastering parental pedagogy by the father and mother, the knowledge of which they mastered in the school for parents. The goal of the article. According to the results of the analysis of the pedagogical heritage of V. O. Sukhomlynskyi to reveal the essence of the parent school as an important factor in ensuring partnership between the educational institution and the family. The methodological basis of the research is scientific approaches (conceptual, systemic, aspectual, dialectical, competence), principles (scientificity, objectivity, development, practicality, historicism); regulatory framework in the field of education; The concept of the New Ukrainian School; works by V. O. Sukhomlynskyi; works of scientists about V. O. Sukhomlynskyi. To achieve the purpose of the study, comparative methods were also used: historical, analysis, synthesis, generalization, systematization, interpretation. Scientific novelty of the research. The results of scientific research substantiate the essence of parental pedagogy and the conditions of effective interaction between family and school in the creative work of the scientist. Features and forms of organization of school activities for parents in the legacy of Sukhomlynskyi are revealed. The teacher's teaching on parental love and the coverage of the destructive effects of love of admiration, despotism and redemption were developed. Determining the prospects of the ideas of V. O. Sukhomlynskyi. Conclusions. An important component of Sukhomlynskyi’s creative work is the partnership between family and school. The condition of this partnership is the mastery of parental pedagogy by the family. Mastering parental pedagogy and defining the strategy of joint activities of family and school took place in school classes for parents.

References

Білецька І.О., Коберник О.М. Педагогіка партнерства та її реалізація в творчій спадщині В.О. Сухомлинського. Наукові записки. [Центрального державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Випуск 171. Серія: Педагогічні науки. 2018. С. 34–39.

Друганова О.М., Білик В.М. Актуальність поглядів В.О. Сухомлинського в умовах розбудови нової української школи. Теорія та методика навчання та виховання. 2019. № 47. С. 26–36.

Коменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж. – Ж.Ю.Ю., Песталоцци И. Г. Педагогическое наследие / Сост. В. М. Кларин, А. Н. Джуринский. Москва: Педагогика, 1989. 416 с.

Кремень В.Г. Педагогіка Василя Сухомлинського: відповіді на запити часу. Голос України. 2018. 20 вересня. С. 8–10.

Макаренко А. С. Книга для батьків. Київ: Рад. школа, 1980. 327 с.

Мельник Н. Методичні ідеї педагогічної системи Василя Сухомлинського в контексті Нової української школи. Нова педагогічна думка. 2019. № 3. С. 127–133.

Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ЛТД, 2019. 208 с.

Остапйовський І., Остапйовська Т. Актуальність ідей В.О. Сухомлинського в реалізації педагогіки партнерства у концепції Нової української школи. Педагогічний часопис Волині. 2020. № 1 (16). С. 32–38.

Песталоцци И. Г. Лебединая песня: избранные пед. произведения. Москва: Просвещение, 1965, Т. 3. С. 339–568.

Петренко О.Б. Трансформація ідеї материнської педагогіки: від Я.А.Коменського до В.О.Сухомлинського. Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. Рівне: РДГУ, 2018. Вип. 8. С. 62–82.

Сухомлинська О. Василь Сухомлинський крізь призму часу: деякі зауваги до розгляду ідей. Інноватика у вихованні: зб. наук. пр. Рівне: РДГУ, 2020. Вип. 11. Том 1. С. 6–16.

Сухомлинський В. О. Квітка сонця : збірка творів / пер. з рос. Д. Чередниченка; худож. Є. Житник. Харків: ВД «ШКОЛА», 2021. 240 с.

Сухомлинський В. О. Лист молодому батькові: вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976, Т. 5. С. 440–446.

Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи: вибрані твори. Київ: Рад. школа, 1976, Т. 4. С. 393–626.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві: вибрані твори. Київ : Рад. школа, 1976, Т. 2. С. 417–654.

Ушинский К. Д. Общий взгляд на возникновение наших народных школ: избранные пед. произведения. Москва: Просвещение, 1968. С. 35–47.

Published

2021-10-27

How to Cite

ОСТАПЙОВСЬКИЙ, І., & ОСТАПЙОВСЬКА, Т. (2021). PARENTAL PEDAGOGY AS AN IMPORTANT FACTOR IN ENSURING PARTNERSHIP BETWEEN THE EDUCATIONAL INSTITUTION AND THE FAMILY IN THE LEGACY OF V.O. SUKHOMLINSKYI. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 113–119. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.17

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION