THE USE OF THE MANAGEMENT CYCLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF PRIMARY SCHOOL TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.17

Keywords:

educational process, management cycle, management functions, primary school teacher.

Abstract

An extremely important role in preparing a person for life and educational activities throughout the period of its operation belongs to primary school. That is why the concept of the New Ukrainian School envisages the reform of primary education. The allocation of two cycles in the activities of primary school is an important step in this direction. The first cycle (adaptation-game) includes first and second classes. The second – the main cycle of educational activities will be carried out in the third and fourth classes. These structural transformations will be effective provided that the agent of these changes will be the teacher. Higher education institutions are called upon to prepare specialists for activities in the new innovative environment. This, in turn, requires qualitative changes in the organization of the educational process in the IHE. It is clear that the educational process must be reoriented from the knowledge to the competence paradigm of the organization of the educational process. The transition from one condition to another is ensured by effective management. It should take place both at the institutional level and at the level of a particular professor. Therefore, the teacher of higher education has the function of manager of the educational process. He will be able to provide this function qualitatively, provided the implementation of the management cycle in the organization of the educational process. The purpose of the work. Based on the results of theoretical analysis of scientific sources to substantiate the essence of the management cycle in the implementation of the educational process of training future primary school teachers. The methodological basis of the research is systemic, activity, conceptual, competence scientific approaches; principles of scientific, objectivity, development, practicality; Laws of Ukraine «On Education», «On Higher Education», Concept of the New Ukrainian School; scientific works on didactics and methods of higher school; scientific research methods – analysis, synthesis, generalization, systematization, interpretation. The scientific novelty of the study is to substantiate the nature and features of the implementation of the management cycle in the educational process for the training of future primary school professionals. Conclusions. An integral part of the quality training of future primary school teachers is the educational process. Its effectiveness is ensured by the management component of the teacher of the IHE and his ability to implement the management cycle in the educational process.

References

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.

Марк Е. Генсон. Керування освітою та організаційна поведінка / пер. з англ. Х. Проців. Львів: Літопис, 2002. 384 с.

Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: секрети успішного управління. Харків: Вид. група «Основа», 2005. 176 с.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL.: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 20.04.2022).

Остапйовська Т., Остапйовський І. Використання інтерактивних технологій у підготовці майбутніх педагогів до викладання математики у початковій школі. Acta Paedagogica Volynienses. Випуск 1, 2021. С. 73-78.

Остапйовський І., Остапйовська Т. Взаємообумовленість та взаємозв’язок функцій управління. Педагогічний пошук. 2016. № 2 (90). С. 33 -35.

Положення про організацію навчального процесу на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у Волинському національному університеті імені Лесі Українки. URL.: https: // ed.vnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2020/11/28Polozhennya_pro_org_anizatsiyu_navch._pr_otsesu_u_VNU_%D1%80%D0%B5%D0%B4.pdf (дата звернення: 21.04.2022).

Пояснювальна записка до складання силабусу (сформовано на основі рекомендацій Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти). URL.: https: // ed. vnu. edu. u/wp – content / uploads / 2020 / 11 / 20_% D0 % A1% D0 % B8 % D0 % BB % D0 % B0 % D0 % B1%D1%83%D1%81._% D0 % BF % D0 % BE%D0%BB%D0%BE% D0% B6% D0% B5% D0% BD% D0% BD% D1% 8F_% D1% 80% D0% B5% D0% B4. pdf (дата звернення: 22.04.2022).

Сучасний тлумачний словник української мови: 60 000 слів / За заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубічинського. Харків: ВД «ШКОЛА», 2009. 832 с.

Управлінські аспекти соціальної роботи: курс лекцій / М. Ф. Головатий (кер.авт. кол.), М. П. Лукашевич, Г. А. Дмитренко та ін. Київ: МАУП, 2004. 368 с.

Published

2022-06-10

How to Cite

ОСТАПЙОВСЬКИЙ, І., & ОСТАПЙОВСЬКА, Т. (2022). THE USE OF THE MANAGEMENT CYCLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF PRIMARY SCHOOL TEACHER TRAINING. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 125–129. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.17

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION