READINESS OF FUTURE TEACHERS TO REALIZATION ACADEMIC INTEGRITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.9

Keywords:

academic integrity, future teachers, readiness to realization academic integrity

Abstract

Academic integrity is a pressing global issue. Its implementation is carried out at the mega level (in the activities of international communities, forums (International Center for Academic Integrity, etc.), macro level (state level), mezo level (regional level), micro level (individual organizations, structural divisions, academic communities, participants in the educational process). The success of implementing the virtues of academic integrity largely depends on the level of readiness of future teachers for this type of activity. We consider this readiness as a complex systemic formation represented by values, motives, knowledge, qualities and skills to implement academic integrity in future professional activities. The structure of such readiness consists of the following components: value-motivational, cognitive, personal, activity. The goal of the work. Based on the results of the analysis of scientific sources, to substantiate the essence and structure of the readiness of future teachers to realization academic integrity in their professional activities. The methodological basis of the research is the regulatory and legislative provision of academic integrity, the work of scientists on this issue, systemic, activity and competence approaches, like methods of analysis, synthesis, generalization and abstraction. The scientific novelty of the research consists in substantiating the essence of the readiness of future teachers to implement academic integrity in professional activity and determining its structural components, namely: valuemotivational, cognitive, personal and activity. Conclusions. According to the results of the study, it was established that academic integrity is an actual problem both in the Ukrainian and the world educational space. Its implementation takes place in the activities of international communities, forums (mega levels); state activities (macro level); with the participation of regions (meso levels); activities of individual organizations, structural divisions, academic communities, participants in the educational process (micro level). We consider the readiness of future teachers to realization the studied phenomenon as a complex system education represented by values, motives, knowledge, qualities and skills to implement academic integrity in future professional activity. The structure of such readiness consists of the following components: value-motivational, cognitive, personal, activity.

References

Бартків О. Готовність педагога до інноваційної професійної діяльності. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2010. № 1. С. 52–58.

Гавриш І.В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Xарків, 2006. 475 с.

Гаркуша С.В. Поняття та компоненти професійної готовності майбутніх учителів до педагогічної діяльності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 110. С. 198–201.

Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге доповнене і виправлене. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.

Закон України Про освіту № 2145-VIII, від 05.09.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text (дата звернення 20. 05. 2023).

Кодекс академічної доброчесності Волинського національного університету імені Лесі Українки. URL: http://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/03/Kodeks-akademichnoyi-dobrochesnosti.pdf (дата звернення 11.05. 2023).

Положення про Комітет з етики наукових досліджень Волинського національного університету імені Лесі Українки. URL: http://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/03/Komitet-z-etyky-naukovyh-doslidzhen.pdf (дата звернення 15. 05. 2023).

Положення про систему запобігання та виявлення академічного плагіату у науково-дослідній діяльності здобувачів вищої освіти і науково-педагогічних працівників Волинського національного університету імені Лесі Українки. URL: http://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/polozhennya_antyplagiat.pdf (дата звернення 18.05.2023).

Староста В. І. Готовність майбутніх учителів до педагогічної діяльності: сутність, структура. URL: https: //www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5923 (дата звернення 10.05. 2023).

Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Пер. з англ. / Міжнародний центр академічної доброчесності. 2019. 39 с. URL: https://www.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/8/2019/08/Fundam.czinnosti-Akad.dobroch_.pdf (дата звернення 08.05. 2023).

Published

2023-08-14

How to Cite

ОСТАПЙОВСЬКИЙ, І., & ОСТАПЙОВСЬКА, Т. (2023). READINESS OF FUTURE TEACHERS TO REALIZATION ACADEMIC INTEGRITY. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 58–62. https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.9

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION