FORMATION OF MONOLOGUE SPEECH OF PRIMARY GRADES STUDENTS USING THE MEDIA EDUCATION TOOL ON THE MATERIAL OF SIMPLE SENTENCE SYNTAX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.7

Keywords:

media education, monologue speech, media content, syntax, intonation, development of speech, literary samples

Abstract

The article substantiates the media content of the syntax of a simple sentence, which should be used in elementary school in order to form the monologue speech of students. The definition and literary examples of the syntax of a simple sentence that are available for children of primary school age and that should be used in educational media content are presented. The moral and aesthetic influence of examples from classical Ukrainian literature, which serve as motivational material for creating monologue statements of students, is substantiated. Recommendations are given on the intonation correctness of the pronunciation of simple sentences, which should be taken into account when entering into educational media content. The method of working on intonation, which is important in the process of creating student monologue statements, has been determined. The methodological material presented in the article contributes to the assimilation by elementary school students of the structure of the sentence and the most important syntactic concepts: the relationship between words in the sentence, the grammatical basis of the sentence, the main and secondary members of the sentence. It is proved that the described assimilation of syntactic terminology and application of acquired knowledge and skills in syntax in the practice of monologue speech is extremely effective for the development of emotional and moral feelings of the student.

References

Вітюк В. Наукові основи формування правописної компетентності майбутніх учителів Нової української школи: Монографія. Київ: Інтерсервіс, 2020. 424 с.

Вознесенська О., Сидоркіна М. Медіатворчість як складова сімейної медіаосвіти: використання ресурсів арт-терапії. Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Медіаосвіта – пріоритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи», 2013. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21

Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна монографія / за заг. ред. д. н. із соц. ком. В.Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. К.: Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf

Паламар, Світлана Павлівна та Нежива, Людмила Львівна (2020) Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читання в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка., 34 (2). с. 6–13.

Сіранчук Н.М. Формування лексичної компетентності в учнів початкових класів на уроках української мови : Монографія. Київ: «Центр учбової літератури», 2017. 288 с.

Published

2024-09-12

How to Cite

СІРАНЧУК, Н. (2024). FORMATION OF MONOLOGUE SPEECH OF PRIMARY GRADES STUDENTS USING THE MEDIA EDUCATION TOOL ON THE MATERIAL OF SIMPLE SENTENCE SYNTAX. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 49–56. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.7

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION