DEVELOPING THE READING INTEREST OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS USING MEDIA TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.5Keywords:
children’s reading, reading interest, primary literary education, media technologies, primary school studentsAbstract
The article deals with an urgent problem of modern education – the decline of interest in reading among primary school students. The author analyses the trends in children’s reading in the context of the information society, identifies the negative impact of crisis situations on children’s cognitive abilities and their reading activity. The concept of ‘reading interest’ is studied in the context of methods of working with children’s books, organising reading activities and forming the reading competence of primary school students. The author characterises the essence of primary school literary education based on children’s reading interest, which is the main motivational factor for activating reading activity, and stimulates the child to actively participate in the reading process. It has been found that learners’ reading interests are manifested in a positive attitude to reading, a desire to get acquainted with the content of the text, which serves as a source of new knowledge and emotional experiences. The psychological and pedagogical features of the reading interest of primary school students are described. The expediency of using media technologies to stimulate junior pupils’ interest in reading, form their culture of visual perception of information and develop their reading preferences within the modern information space is substantiated. The author outlines media technologies and their role in developing the reading interest of primary school students, in particular e-books and interactive readers, interactive reading applications and gamified reading platforms, social networks for reading and reading communities, visualised reading content (scribbling, book trailer). The necessity to adapt the literary material to the interests and needs of modern primary school students is emphasised; it involves the flexible use of modern methods, technologies and tools to stimulate students’ cognitive activity and form their positive attitude to reading.
References
Дев’ятко Н. В. Фанфікшен як новітній тип молодіжної літературної творчості: проблема актуальності. Культурологічний альманах : науковий журнал : зб. наук. праць. 2018. № 9. С. 26–30.
Дубровська Л. О., Дубровський В. Л., Король В. С. Психолого-педагогічні особливості читацьких інтересів молодших школярів. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 2. С. 17–22.
Дятленко Т. І. Читання літератури дітьми шкільного віку як актуальна проблема сучасної освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2018. Вип. 85. С. 36–39.
Звіт про результати загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи ЗЗСО». Частина ІІІ. Читання. Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2019. 252 с. URL: http://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads /2019/03/2018_ZVIT_MDYAPO_ CHYTANNYA_Sajt-1.pdf (дата звернення: 10.12.2024).
Максимчук Н. С., Прокопчук М. І. Розвиток у молодших школярів інтересу до уроків читання засобом освітніх веб-квестів в освітньому середовищі Нової української школи. Інноваційний розвиток сучасної науки та освіти : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / Міжнародний гуманітарний дослідницький центр (Житомир, 11 червня 2024 р). Research Europe, 2024. С. 14-18. URL: https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2024/06/re11.06.2024.pdf#page=14 (дата звернення: 10.12.2024).
Мартиненко В. О. Читацькі інтереси молодших школярів: сучасні тренди і традиції. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2019: інтернаціоналізація та інтеграція в освіті в умовах глобалізації : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 2019. С. 125–128.
Нікітіна Н. Формування читацької компетентності як парадигма успішної особистості майбутнього. NEW INCEPTION : науковий журнал / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка ; голов. ред. С. І. Стрілець. Чернігів, 2020. № 1. С. 52–59.
Нова українська школа: організація медіаосвіти в початковій школі : навчально-методичний посібник / Старагіна І. П., Волошенюк О. В., Мокрогуз О. П., Ганик О. В. Київ : ПРОПАПІР, 2021. 160 с.
Новик І. М., Сащук Т. В. Book trailer як засіб формування читацьких інтересів молодших школярів. Молодий вчений. 2018. № 3(55). С. 574–577.
Слижук О. А. Розвиток читацьких інтересів молодших підлітків у процесі навчання української літератури в Новій українській школі. Бібліотека для дітей – книжковий простір безпеки та розвитку : зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції; 18–20 квітня 2023 року, Національна бібліотека України для дітей (м. Київ). 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735284/1/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA%20%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf (дата звернення: 10.12.2024).
Старагіна І. П. Нова українська школа: методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з предметів мовно-літературної галузі в початковій школі : навчально-методичний посібник / за ред. О. В. Волошенюк, В. Ф. Іванова. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 58 с.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. 366 с.
Трунова В. Формування читацьких інтересів дітей на перших етапах початкової шкільної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 39. С. 98–106.
Червінська І., Струк А., Притуляк О., Никорак Я. Медіатехнології як ефективний засіб підвищення якості освітнього процесу в закладах вищої освіти. Освітні обрії. 2022. № 2(55). С. 69–73. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/6674/6977 (дата звернення: 10.10.2024).
Яценко Т. О. Проблема читання в умовах інформаційного суспільства: соціальний і методичний аспекти. Проблема читання в сучасному інформаційному суспільстві : матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції, 12 вересня 2019 р., м. Київ / Ін-т педагогіки НАПН України; за заг. ред. Т. О. Яценко. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. С. 5–8.
Goodreads – соціальна мережа книголюбів для уроків літератури. На Урок. URL: https://naurok.com.ua/post/goodreads-socialna-merezha-knigolyubiv-dlya-urokiv-literaturi (дата звернення: 10.10.2024).